آفتاب
امیری در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد،

اهداف ما در برجام تامین شده است

اهداف ما در برجام تامین شده است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با طرح این پرسش که ما در برجام چه هدفی را دنبال می‌کردیم؟ گفت: برداشت ما از برجام این است که نه تنها خلاف منافع ملی نیست‌، بلکه می‌توان با آن به برق هسته‌ای نیز دست پیدا کرد.

حسین امیری خامکانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه گرفتن بخشی از انرژی الکترونیکی کشور از انرژی هسته‌ای برنامه ما است‌، گفت: در حال حاضر انرژی از نیروگاه‌های بخار، سیکل ترکیبی‌، خورشیدی‌، بادی‌، برق آبی و یا هسته‌ای تامین می‌شود که انرژی هسته‌ای، برق آبی‌، خورشیدی و بادی جزو انرژی پاک محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف کشور تامین بخشی از برق از انرژی هسته‌ای است، افزود: بر همین اساس با فراز و نشیب زیاد، نیروگاه هسته‌ای بوشهر احداث و بعد از آن تصمیم گرفته شد که با خودکفایی و غنی‌سازی سوخت‌مان را تامین کنیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: حال در شرایط فعلی و در پاسخ به منتقدان برجام باید این سوال را پرسید که ما در برجام دنبال چه می‌گشتیم؟ مگر غیر از این بود که می‌خواستیم با برجام برق هسته‌ای تولید کنیم که می‌توان به برق هسته‌ای هم با آن دست پیدا کرد چرا که پذیرش غنی سازی 3/67 درصد برای نیروگاه و راکتورهای قدرتی و نیروگاه‌های تولید برق اکتفا می‌کند و دولت نیز می‌تواند تا 15 سال از این غنی سازی برای تولید برق استفاده کند.

وی با طرح این سوال که آیا با برجام می‌توان برق هسته‌ای تولید کرد یا خیر گفت: احساس ما این است که با توافق هسته‌ای تامین برق هسته‌ای میسر است چون در برجام غنی سازی را حق ما دانسته‌اند و 3/67 درصد نیز برای راکتورهای تحقیقاتی، تولید برق و شیرین سازی آب مورد نیاز است و اکتفا می‌کند.

به گفته امیری پذیرش حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و غنی سازی توافق شده در کنار بومی سازی و توسعه غنی سازی و تحقیق و پژوهش این امکان را فراهم می‌کند که ما در تولید برق هسته‌ای مشکل نداشته باشیم. البته محدودیت‌هایی پذیرفته شده است که نباید فراموش کنیم که سیاست دولت سیاست برد برد بوده است.

این نماینده مجلس توضیح داد: دولت روحانی تلاش کرد با سیاست برد برد دست‌اندازهای مقابل صنعت هسته‌ای را بردارد و در این راه برخی محدودیت‌ها نیز پذیرفته شد که از جمله آن کاهش 10 هزار سانتریفیوژ به 5000 است.

وی با بیان اینکه قرار است با این تعداد سانتریفیوژ نیروگاه بسازیم گفت: در شرایطی که ساخت پروژه‌ها در داخل کشور همچون راه سازی مدت زمان زیادی می‌برد‌، تجربه نشان داده که ساخت نیروگاه نیز بسیار در کشورمان زمان بر است. از طرف دیگر ما به 190 هزار سو برای رسیدن به 20 هزار مگاوات برق نیاز داریم که دستیابی به این میزان به 20 نیروگاه بوشهر نیازمند است؛ حال باید این سوال را پرسید که ما کی قرار است به20 هزار مگاوات برق برسیم که برای آن 190 هزار سو نیاز داشته باشیم؟

وی با طرح این پرسش که آیا برجام محدودیت‌هایی برای تولید این میزان حجم برق ایجاد می‌کند گفت: اگر همین فردا کلنگ نیروگاه هسه‌ای را بزنیم طبق میانگین دنیا بین 5 تا 8 سال زمان برای ساخت نیروگاه احتیاج است و طبق توافق هسته‌ای بعد از هشت سال نیز محدودیت‌ها کمتر می‌شود بر این اساس می‌توان گفت که توافق برجام تعرضی به دسترسی به برق هسته‌ای ندارد و ما طبق برنامه می‌توانیم به برق هسته‌ای دست پیدا کنیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی، تامین انرژی برای آینده و به دنبال آن کاهش وابستگی به نفت یکی از اهداف دیده شدن در برجام عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر طبق قانون برنامه دولت موظف است که سهمی از تولید انرژی را از انرژی های تجدید پذیر همچون خورشیدی و بادی اختصاص دهد و همین رویکرد را در تامین انرژی هسته‌ای داشته باشد. ایده آل برای ما آن است که از حامل‌های انرژی مختلف همچون فسیلی خورشیدی،‌ بادی و هسته‌ای استفاده کنیم که در این رابطه باید به توان ملی و برنامه ‌مان نگاه کنیم البته طبق اولویت‌های در نظر گرفته شده ما به دنبال تامین بخشی از انرژی الکتریسیته از هسته‌ای هستیم که طبق برجام شدنی است.

امیری با بیان اینکه طبق چنین شرایطی عده‌ای برجام را خلاف منافع ملی می‌دانند گفت: من صحبت این افراد را نمی‌فهمم بهتر است آنها مشخصا بگویند که کدام قسمت برجام خلاف منافع است. در شرایطی تعداد سانتریفیوژ‌ها در کشور کمتر شده است که ما نیروگاه در دست ساخت نداریم و طبیعتا نیاز به این حجم از سانتریفیوژ نیست.

به گفته وی، بعد از ساخته شدن و آماده شدن نیروگاه می‌توان سوخت مورد نیاز را تامین کرد که آن زمان محدودیت‌ها نیز برداشته شده است.

انتهای پیام

کد N993501

وبگردی