آفتاب

رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول شکایت می‌کند

رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول شکایت می‌کند

وکیل رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول که زمانی شرکت سرمایه‌گذاری‌اش به اتهام جعل تحت پیگرد قرار گرفته بود، می‌گوید که به زودی شکایت‌نامه‌ای را درباره افترا علیه خودش تنظیم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دومینیک استراوس کان اقتصاددان، حقوقدان و سیاستمدار فرانسوی و عضو حزب سوسیالیست فرانسه است که از اول نوامبر 2007 تا 18 مه 2011 ریاست صندوق بین‌المللی پول را برعهده داشت.

وی در 14 مه سال 2011 به اتهام سوءاستفاده جنسی و تلاش برای تجاوز جنسی در نیویورک بازداشت شد. این اتهام بر اساس ادعای زنی وارد شد که در هتل سوفیتل در نیویورک که محل اقامت دومینیک استراوس کان بوده، به عنوان خدمتکار مشغول به کار بوده ‌است. استراوس کان از مصونیت دیپلماتیک برخوردار نبود و به همین جهت بازداشت شد. این رسوایی و پروندهٔ قضایی مرتبط با آن موجب استعفای وی از ریاست صندوق بین‌المللی پول و همچنین مانع از حضور وی در انتخابات داخلی حزب سوسیالیست در سال 2011 برای تعیین نامزد حزب در انتخابات ریاست جمهوری 2012 شد. در سال 2012 و ژوئن 2015 استراوس کان از بخشی از اتهاماتش که مرتبط با روابط جنسی نامشروع و راه اندازی حلقه فساد بود، تبرئه شد.

ژان ویل، وکیل رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که موکلش در نوامبر 2014 یک شرکت سرمایه‌گذاری داشت که با اتهام جعل و تقلب مواجه شده بود. حال وی قصد دارد تا به جرم افترا شکایت کند. این تحقیقات در 28 ژوئیه و پس از آن آغاز شد که یکی از سهامداران سابق شرکت ال اس کی (LSK) مستقر در لوکزامبورگ رسما شکایت کرد.

استراوس کان که زمانی رئیس‌جمهوری آتی فرانسه در نظر گرفته می‌شد، اوایل سال جاری نیز در دادگاه‌های فرانسه به اتهام راه اندازی حلقه فساد جنسی تحت پیگرد قرار گرفت که تبرئه شد.

شکایت از داد و ستدهای تجاری استراوس کان در لوکزامبورگ بر روی شکایت یک سهامدار سابق متمرکز بوده که 500 هزار یورو به این شرکت پول تزریق کرده بود. وی معتقد بود که شرکت مذکور اطلاعات مالی غلطی در زمان انتقال پول ارائه کرده و به همین دلیل از برخی از مدیران سابق و کنونی آن از جمله استراوس کان به جرم تقلب و جعل شکایت کرد.

انتهای پیام

کد N993481

وبگردی