آفتاب

داوود اوغلو: هواپیماهایی که حریم هوایی ما را نقض کنند، سرنگون می‌کنیم

داوود اوغلو: هواپیماهایی که حریم هوایی ما را نقض کنند، سرنگون می‌کنیم

پس از آنکه ترکیه یک پهپاد ناشناس را در نزدیکی مرزش با سوریه سرنگون کرد، نخست‌وزیر این کشور تاکید کرد، ترکیه در سرنگون کردن هواپیماهایی که حریم هوایی‌اش را نقض کنند، درنگ نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هواپیماهای روسیه، سوریه و ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا به عنوان بخشی از جنگ داخلی سوریه در چارچوب ماموریت‌های جنگی در نزدیکی مرزهای ترکیه پرواز می‌کنند. رویداد رخ داده برای این پهپاد بر این خطر تاکید دارد که ترکیه با داشتن دومین ارتش بزرگ در ناتو احتمالا گرفتار یک درگیری نظامی شده است.

ترکیه پیشتر از اینکه هواپیماهای جنگی روسیه اوایل ماه جاری میلادی حریم هوایی‌اش در نزدیکی مرز با سوریه را نقض کرده، شکایت کرده بود.

در همین حال "احمد داوود اوغلو"، نخست‌وزیر ترکیه در راهپیمایی حزب حاکم «عدالت و توسعه» در مرکز شهر کایسری گفت: ما پهپادی را روز جمعه سرنگون کردیم. اگر هواپیما هم بود، همین کار را می‌کردیم. قوانین و مقررات ما کاملا مشخص است. هر کسی مرزهای ما را نقض کند، پاسخ لازم را به آنها خواهیم داد.

ترکیه هنوز در حال بررسی این مساله است که این پهپاد از کجا آمده و متعلق به چه کشوری بوده است.

یکی از مقامات آمریکا گفت، واشنگتن معتقد است این پهپاد متعلق به روسیه بوده اما وزارت دفاع روسیه گفت، تمامی هواپیماهایش در سلامت کامل به پایگاه بازگشته و تمامی پهپادهایش طبق برنامه در حال انجام عملیات‌ها هستند.

ارتش ترکیه گفت: این پهپاد ناشناس علی‌رغم سه هشدار به کار خود ادامه داد و ما آن را براساس قوانین و مقررات ساقط کردیم.

شبکه تلویزیونی ان‌.تی.وی نیز گزارش داد، این پهپاد ناشناش وارد سه کیلومتر از حریم هوایی ترکیه شد. وزارت دفاع روسیه تاکید کرد، با ارتش ترکیه تماس مستقیمی برقرار کرده تا از بروز رویدادهای مربوط به هواپیماها در نزدیکی این مرز جلوگیری کند.

انتهای پیام

کد N993434

وبگردی