آفتاب
عضو هیات رئیسه مجلس:

روحیه مقاومت و بدبینی به دشمن بستر فکری اجرای اقتصاد مقاومتی است

روحیه مقاومت و بدبینی به دشمن بستر فکری اجرای اقتصاد مقاومتی است

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: روحیه مقاومت در برابر دشمن و بدبینی نسبت به دشمن بستر ساز اجرای اقتصاد مقاومتی است.

محمد دهقان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی زمانی شکل می‌گیرد که ما نسبت به دشمنان بدبین باشیم و بفهمیم که آنها در هر شرایطی به دنبال این هستند که به اقتصاد ما ضربه بزنند و از طریق ایجاد فشارهای اقتصادی در کشور نارضایتی اجتماعی ایجاد کرده و زمینه ضربه زدن به نظام اسلامی را فراهم کنند.

نماینده مردم طرقبه و چناران اظهار داشت: اگر به این امر باور داشته باشیم به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: زمانی بستر فکری اجرای اقتصاد مقاومتی فراهم می‌شود که بفهمیم باید به تولید داخلی اهمیت دهیم و روی پای خود بایستیم، در نتیجه تولید داخلی رونق پیدا می‌کند و نیازمند واردات کالاهای خارجی نخواهیم بود.

روحیه مقاومت و بدبینی به دشمن بستر فکری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است

دهقان با تاکید بر اینکه باید قبل از ایجاد اقتصاد مقاومتی، روحیه مقاومت در برابر دشمن و بدبینی نسبت به دشمن شکل بگیرد، گفت: این موضوع، بستر فکری اقتصاد مقاومتی است که اگر این بستر فکری وجود نداشته باشد، متاسفانه تنها از اقتصاد مقاومتی نام می‌برند و اقدام عملی برای تحقق آن انجام نمی‌دهند.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: متاسفانه برخی به دشمن خوشبین هستند و فکر می‌کنند با تعاملات دیپلماتیک، دشمنی اسرائیل و آمریکا را نسبت به کشور ما از بین می‌برند و در این میان تحت فشار افکار عمومی تنها نامی از اقتصاد مقاومتی می‌برند، اما گامی در جهت تحقق آن برنمی‌دارند.

اقتصاد مقاومتی تنها سیاستی برای دوره‌های تنگناهای اقتصادی نیست

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی صرفا برای دوره‌های تنگناهای اقتصادی نیست، گفت: اقتصاد مقاومتی سیاست‌هایی است که باید در همه زمانها اجرا شود.

وی اظهار داشت: آن زمان که درآمدهای ارزی ما بالا بود دولتمردان ما به فکر اقتصاد مقاومتی نبودند و درآمدهای ارزی را در جامعه پخش می‌کردند.

دهقان تصریح کرد: اگر در آن زمان درآمدهای ارزی صرف تقویت زیرساخت‌های تولید می‌شد، شاید آمریکا اینقدر امیدوار به تحریم‌های اعمالی نمی‌شد.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به تقویت بنیه دفاعی ایران در سالهای تحریم، گفت: در سالهای متمادی دانشمندان ما از بستر تحریم‌ها در عرصه دفاعی استفاده کردند و با ابتکار عمل در عرصه نظامی، روز به روز قدرت جمهوری اسلامی ایران را افزایش دادند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی تصریح کرد: اگر در عرصه اقتصادی نیز به جای توزیع درآمدهای ارزی به سمت بسترسازی برای تولید ملی حرکت می‌کردیم شاید تحریم‌های اقتصادی موثر واقع نمی‌شد.

وی با بیان اینکه قبل از برجام ما نیازمند حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی بودیم، گفت: متاسفانه غیر از بیان برخی شعارها، اثری از اقتصاد مقاومتی در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور مشاهده نمی‌کنیم.

دهقان تصریح کرد: پس از برجام باید از درآمدهای ارزی در راستای تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و مقاوم کردن اقتصاد کشور در برابر فشارهای خارجی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی به مسئولان توصیه کرد در شرایط پسابرجام از فرصت‌های ایجاد شده برای ایجاد اشتغال، رونق اقتصاد و تولید حرکت کنند.

دولتمردان با خوش بینی به آمریکا و برای کسب محبوبیت های زودگذر منابع ارزی را صرف مسائل فاقد اولویت نکنند

وی هشدار داد: دولتمردان به خاطر برخی تصورات اشتباه و خوشبینی به آمریکا و یا به خاطر کسب محبوبیت سیاسی زودگذر برای مقاطع خاص نباید پول کشور را صرف مسائل فاقد اولویت کنند.

دهقان تاکید کرد: باید سرمایه‌های کشور به سمت مقاوم کردن اقتصاد سوق داده شود.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی، گفت: باید ستادی برای سوق دادن سرمایه‌ها به سمت اقتصاد مقاومتی تشکیل شود. دولت هر اقدامی می‌خواهد انجام دهد باید نگاهش به ایجاد تولید و اشتغال باشد.

دولت نقدینگی موجود را به سمت اقتصاد مقاومتی سوق دهد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی اظهار داشت: نقدینگی موجود در کشور ۸۵۰ هزار میلیارد تومان است و هنر دولت باید این باشد که نقدینگی موجود را به نیروهای متخصص داخلی پیوند دهد و با استفاده از ظرفیت‌های معدنی و تولیدی موجود، اقتصاد مقاومتی را اجرا کند.

وی با بیان اینکه صرف درآمدهای حاصل از رفع محدودیت‌های تحریم‌ها به واردات خیانت است، گفت: باید در زمینه پوشاک و کالاهای مصرفی اداری و خانگی خودکفا شویم.

دهقان ادامه داد: مسئولان دولتی باید با اتحادیه‌های تولیدی جلسه بگذارند و علل هزینه‌های بالای تولید داخلی را بررسی کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: با وجود این همه جوان بیکار و ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود نباید کالاهای معمولی از خارج وارد شود. باید موانع تولید رفع گردد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی تصریح کرد: وزرا و مسئولان ارشد کشور باید نشاط کافی را برای حمایت از تولید و رصد اوضاع و رفع موانع تولید داشته باشند.

مراوده مسئولان و وارد کنندگان خطری برای تولید ملی

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید پاک و سالم بوده و با واردکنندگان مراوده نداشته باشند گفت: بخشی از مشکلات ما به خاطر مراودات واردکنندگان و مسئولان است. مسئولان در راستای منافع واردکنندگان و نه در راستای کنترل بازار در مقاطع زمانی خاص تعرفه‌ها را پایین می‌آورند تا واردات انجام شود و سود خاص به برخی واردکنندگان خاص برسد.

دهقان با اشاره به ادغام وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: این ادغام در راستای خدمت تجارت به صنعت صورت گرفت، اما متاسفانه امروز صنعت کشور در خدمت تجارت است و بسیاری از صنایع ما به خاطر واردات از بین رفته‌اند.

انتقاد از تبدیل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به محلی برای تولید

عضو هیات رئیسه مجلس با انتقاد از سوق یافتن مناطق آزاد به سمت واردات کالاهای بی‌کیفیت و غیرضروری گفت: مناطق ویژه و آزاد با هدف صادرات کالاهای تولید کشور ما ایجاد شده‌اند، اما امروز ۸۰ تا ۹۰ درصد این مناطق به محلی برای واردات کالاهای بی‌کیفیت و غیرضرور تبدیل شده‌اند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی با اشاره به ظرفیت صادرات برخی کالاهای داخلی گفت: ایران ظرفیت زیادی در تولید مواد غذایی در عرصه مواد لبنی، طیور و مواد معدنی دارد که باید بسترهای صادرات آن فراهم شود.

وی اظهار داشت: ما از وزیر صنعت انتظار داشتیم با استفاده از تجربیات زیادشان وضعیت صنعت را سامان دهند، نشاط کافی برای سامان‌دهی صنعت را ندارند.

دهقان تصریح کرد: با تصویب برجام همه بهانه‌های دولت برای رونق اقتصادی رفع شد و از امروز مردم منتظرند تا مشکلات اقتصادی، بیکاری و عدم رونق حل شود. دولت باید با ایجاد تغییرات جدی در مسیر حرکت خود رونق اقتصادی را ایجاد کند.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید با واردات کالا ایجاد نمی‌شود، ما باید با استفاده از تولید، اقتصاد را مقاوم کنیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در پایان بر لزوم عدم استفاده از کالاهای خارجی در ادارات دولتی تاکید کرد.

کد N993330

وبگردی