آفتاب

آیا آمریکا در "جنگ بی‌پایان" افغانستان گرفتار شده است؟

آیا آمریکا در "جنگ بی‌پایان" افغانستان گرفتار شده است؟

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز پنج شنبه با اعلام این مساله که نیروهای این کشور پس از 2016 و دوران ریاست جمهوری او نیز در افغانستان خواهند ماند وعده انتخاباتی خود در سال 2008 را نقض کرد؛ این نشان می‌دهد که از نظر باراک اوباما حمایت از منافع آمریکا در افغانستان مهم‌تر از عمل به وعده‌اش برای خروج از این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه "مانیتور" در تحلیلی درباره دورنمای پیش‌ روی ارتش آمریکا در افغانستان می‌نویسد:

«براساس این برنامه جدید دولت اوباما، 5500 نیروی آمریکایی همچنان در افغانستان باقی خواهند ماند. شکی نیست که رئیس جمهور آمریکا تمایل داشت تا وعده‌اش محقق شود و آن را هم به عنوان میراثی نیک از خودش به جا بگذارد اما به نظر می‌رسد حالا او مجبور شده در عوض به حقایق جدیدی در میدان نبرد رجوع کرده و براساس آنها عمل کند.

در مساله افغانستان شاید نباید شرایط را همواره با عراق مقایسه کرد اما مشخص است که از هم پاشیدگی عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی و ضرورت بازگشت نیروهای واشنگتن به آن حتما بر این تصمیم اخیر اوباما تاثیر گذاشته است.

همین اواخر سقوط موقت مرکز استان قندوز به دست نیروهای طالبان نشان داد که نیروهای دولتی افغانستان تا چه میزان ضعیف هستند و قدرت نیروی هوایی آمریکا چه نقش مهمی در بازپس‌گیری این شهر دارد.

واقعه قندوز همچنین یادآور این مساله بود که حکومت طالبان به چه معناست. زنان قندوز که برای بهبود شرایط زنان و دختران در این شهر فعالیت‌هایی انجام می‌دادند در پی این حملات مجبور به ترک قندوز شدند. مهاجمان طالبان زنان شاغل خارج از خانه را متهم به "هرزه" و "خیابانی" بودن کرده و خود و خانواده‌هایشان را نیز تهدید کردند.

حضور آمریکا در افغانستان به دختران اجازه داد تا به مدرسه بروند و مدارس جدیدی ساخته شود و به زنان اجازه داد تا مسئولیت‌ها و نقش‌هایی را در سازمان‌های دولتی و غیر دولتی بپذیرند. تمام این اقدامات که با به جان خریدن مخاطرات متعددی ممکن شده است در صورت بازگشت طالبان به قدرت از دست خواهند رفت.

در همین حال اوباما همواره بر مخالفت خود با حضور در جنگ‌های خارجی بی‌پایان تاکید کرده است و حالا اما کسی که پس از او قدرت را به دست می‌گیرد سومین رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود که نیروهای آمریکایی را در افغانستان فرماندهی می‌کند.

اما با بر جا گذاشتن نیروهای مهمی در این کشور چه 5500 تن چه بیشتر یا کمتر، رئیس جمهور در حقیقت به جانشین خود در مقابل شرایط آتی شرایط انعطاف‌پذیری ارائه می‌دهد: دولت آتی نیاز نخواهد داشت دستور ورود نیروهای آمریکایی را مجددا به افغانستان صادر کند.

این تصمیم همچنین به آمریکا اجازه می‌دهد تا به عملیات آموزش نیروهای افغان همزمان با انجام ماموریت‌های زمینی و هوایی علیه تروریست‌هایی چون داعش ادامه دهد.

تصمیم حفظ سربازان آمریکایی در میدان جنگ به جای بازگرداندن آنها به خانه هرگز برای هیچ یک از روسای جمهور آمریکا آسان نبوده است. اوباما هم تصمیم خودش را گرفت. حالا آمریکایی‌ها باید به حمایت از این نیروها و دعا برای آنها باز هم ادامه دهند.»

انتهای پیام

کد N993128

وبگردی