آفتاب

اپوزیسیون مالزی طرح رای عدم اعتماد به نخست وزیر را کلید زد

اپوزیسیون مالزی طرح رای عدم اعتماد به نخست وزیر را کلید زد

یک قانونگذار مخالف دولت مالزی طرح رای عدم اعتماد علیه نخست وزیر این کشور در جریان نشست روز دوشنبه پارلمان را ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی در جریان این رای عدم اعتماد دشوارترین آزمون دوران حرفه سیاسی خود را تجربه می‌کند.

کنترل سفت و سخت نجیب رزاق بر حزبش موسوم به حزب "سازمان ملی مالایی‌های متحد"(UMNO) باعث باقی ماندنش در قدرت به رغم خشم عمومی علیه رسوایی فساد و سوءمدیریت مالی در صندوق سرمایه‌گذای راهبردی این کشور تحت عنوان 1MDB شده است. شخص نخست وزیر مالزی ریاست هیات مشاوران این صندوق دولتی را برعهده دارد.

با این حال در مدت اخیر به نظر می رسد که کنترل نجیب رزاق بر حزبش در حال ضعیف شدن است و اگر او در پارلمان آرای حیاتی را از دست بدهد جایگاهش شکننده خواهد شد.

انتظار می رود که طرح رای عدم اعتماد علیه نخست وزیر مالزی با توجه به این که مخالفان 25 کرسی برای رسیدن به اکثریت کم دارند به موفقیت نرسد اما در مجموع فشارها علیه وی را افزایش خواهند داد.

در ماه ژوئیه بازرسان اعلام کردند که دریافته‌اند نزدیک به 00 7میلیون دلار در جریان رسوایی صندوق 1MDB در حساب بانکی شخصی نخست وزیر ذخیره شده است. نجیب رزاق مساله پذیرفتن پول برای منفعت شخصی را رد کرده است اما کمیسیون مبارزه با فساد مالزی گفته است که این پولها کمک سیاسی از طرف منطقه خاورمیانه است.

هیی لوی سیان، قانونگذار حزب اپوزیسیون عدالت مردم متعلق به انور ابراهیم طرح رای عدم اعتماد به نخست وزیر را ثبت کرد. وی یکی از دلایل این طرح را خودداری نجیب رزاق از دادن توضیح کافی درباره این 700 میلیون دلار اعلام کرده است.

در متن این طرح آمده است: نجیب رزاق وجهه کشور مالزی در جهان را خدشه دار کرده و باعث شده اعتماد سرمایه گذاران به کشورما ازبین برود به حدی که اقتصاد ما دچار بی ثباتی شده و بازار بورس روند نزولی پیدا کرده و ارزش واحد پول ما یعنی رینگیت درمقابل دلار رو به کاهش است.

انتهای پیام

کد N993117

وبگردی