آفتاب

قاهره اختلاف خود با ریاض درباره بشار اسد را تأیید کرد

قاهره اختلاف خود با ریاض درباره بشار اسد را تأیید کرد

سخنگوی وزارت خارجه مصر در سخنانی با بیان اینکه روابط میان ریاض و قاهره در بهترین حالت ممکن به سر می‌بَرد، گفت: در هر صورت معتقدیم این مردم سوریه هستند که درباره سرنوشت اسد تصمیم‌گیری می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل روزنامه «الحیاه»، «احمد ابوزید» سخنگوی وزارت خارجه مصر امروز شنبه در سخنانی در پاسخ به سؤالی پیرامون وجود اختلافات گسترده میان ریاض و قاهره درباره بقای بشار اسد در قدرت، گفت: هر دولتی در مواردی خاص مواضعی دارد که ممکن است به صورت صد در صد با دولت دیگر تطابق نداشته باشد؛ اما در هر صورت روابط میان قاهره و ریاض در بهترین حالت ممکن به سر می برد.

وی با اشاره به بیانیه ژنو۱ درباره حل بحران سوریه، تصریح کرد: عربستان و مصر هیچ اختلافی با یکدیگر درباره اجرایی شدن بیانیه ژنو۱ به منظور حل سیاسی بحران سوریه ندارند و تمامی اخبار منتشر شده در این خصوص کذب محض است.

سخنگوی وزارت خارجه مصر با بیان اینکه این مردم سوریه هستند که باید برای سرنوشت بشار اسد تصمیم گیری کنند، گفت: ما خود را صاحب تصمیم نمی دانیم که قضاوت کنیم شخصی در قدرت باقی بماند یا از قدرت برکنار شود.

ابوزید در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه واکنش مصر در مقابل اظهارات گاه و بی گاه مقامات سوری در قدردانی از حمایت های قاهره از دولت دمشق چه خواهد بود، اظهار داشت: ما نمی توانیم درباره اظهارات دیگران اظهارنظر کنیم؛ اما در هر صورت تمامی اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر وجود اختلافات میان قاهره و ریاض را بی اساس می دانیم.

گفتنی است، پیشتر روزنامه «الدیار» از سفر «علی مملوک» رئیس شواری امنیت ملی سوریه به قاهره خبر داده بود. این روزنامه در گزارش خود نوشته بود: السیسی در جریان دیدار خود با مملوک خطاب به وی گفته است: «از شما می خواهم پیام حمایت من از اسد را به وی برسانید؛ من بر این اعتقاد هستم که اسد سقوط نخواهد کرد». این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده بود: «السیسی همچنین به مملوک گفته است که مصر و سوریه دارای دشمنی واحد به نام تکفیریها هستند و هر دو در حال حاضر در حال مبارزه با این دشمن مشترک هستند.»

در ادامه گزارش روزنامه الدیار آمده بود: «رئیس جمهوری مصر به رئیس دستگاه اطلاعات این کشور دستور داده تا به سازمان سیا آمریکا اطلاع دهد که امنیت مصر و سوریه به هم گره خورده و آنچه که در سوریه می گذرد برای قاهره بسیار حائز اهمیت است.»

کد N993108

وبگردی