آفتاب

وزیر خارجه بحرین: از مذاکره با ایران استقبال می‌کنیم/با روسیه دشمنی نداریم

وزیر خارجه بحرین: از مذاکره با ایران استقبال می‌کنیم/با روسیه دشمنی نداریم

وزیر خارجه بحرین ضمن تاکید بر اینکه آنچه در یمن رخ داد احتمالا به تقسیم این کشور می‌انجامد، مدعی شد که اگر مداخله عربستان در یمن نبود این کشور وارد جنگ داخلی بی‌پایانی می‌شد!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خالد بن حمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط درباره حوادث سال 2011 در این کشور گفت: بحرین در سال 2011 به همان مشکلاتی دچار شد که کشورهای عربی دیگر به آن دچار شدند. کشورهای عربی هستند که شرایط خاصی دارند. تونس یکی از این کشورهاست. مصر نیز وضعیت خاص خود را دارد. همانطور که می‌دانیم مصر در مرکز قرار دارد و نیاز به این ندارد که از مکان دیگری تجربه کسب کند. اما طرف‌هایی هستند که می‌خواهند مصر بخشی از "بهار عربی" باشد.

وی گفت: اگر ائتلاف طوفان قاطع در زمان خود تشکیل نمی‌شد اوضاع بدتر و خطرناک‌تر می‌شد. ایرانی‌ها کنترل یمن را در دست می‌گرفتند و جنگ داخلی بی‌پایانی در این کشور به راه می‌افتاد. اگر مداخله عربستان به رهبری سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور در لحظه‌ای سرنوشت ساز صورت نمی‌گرفت وضعیت منطقه بدتر می‌شد ریاض تنها دنبال منافع خود نیست بلکه همواره خواهان ثبات منطقه بوده است!

وی افزود: آنچه در یمن رخ داده احتمالا به تقسیم این کشور خواهد انجامید و بخشی از یمن از بخش دیگر جدا خواهد شد. این مساله به نفع کشورهای ما نیست. ثبات یمن برای ما مهم است پایبندی به قطعنامه 2216 شورای امنیت درباره یمن مساله‌ای حیاتی است چرا که چگونگی پایبندی به روند سیاسی را مشخص کرده و از منافع ما و به ویژه یمن محافظت می‌کند.

وزیر خارجه بحرین وجود دو دستگی و تضاد در مواضع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره عملیات عربستان در یمن را تکذیب کرد و گفت: هیچ گونه دو دستگی وجود ندارد. بلکه تفاوت‌هایی در چگونگی تعامل با این موضوع میان طرفی که در عملیات شرکت نکرده مثل عمان با طرف‌هایی که نیروهایشان را به یمن فرستاده‌اند مثل عربستان، امارات و بحرین وجود دارد. اما کویت و قطر نیز نیروهایشان در پایگاه هوایی عربستان برای حمایت از ائتلاف عربی حضور دارند. مصر و سودان نیز به نوعی در ائتلاف حضور دارند.

وی مدعی شد: ورود نیروهای ما به یمن با هدف حمایت از "مشروعیت" بوده است. هدف اشغال کامل یمن نیست چرا که این هدف غیرقابل قبول و بسیار سخت است. هدف نهایی ثبات یمن است. جاسوسان در اینجا و آنجا حضور دارند و تنها شبه نظامیانی را به منطقه می‌فرستند خبری از جنگنده ناو هواپیمابر و ارتش نیست کشورهای غربی و شورای همکاری خلیج فارس تلاش ایران برای بر هم زدن ثبات منطقه را درک می‌کنند اما اولویتشان ایجاد راهکارهایی برای برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

وی درباره دعوت از ایران برای مذاکره با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: ما در بحرین از هرگونه درخواستی برای مذاکره با ایران استقبال می‌کنیم اما ما خواهان مذاکره با کسی هستیم که تمایل واقعی به برقراری روابط خوب با همسایگانش داشته باشد نه کسی که به توطئه علیه آن‌ها می‌پردازد.

خالد بن حمد آل خلیفه گفت: ایران هنوز به درجه "هم‌پیمانی" با آمریکا نرسیده است. کشورهای هم‌پیمان آمریکا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستند. صحبت کردن از ائتلاف ایران با آمریکا هنوز زود است. ایران نوعی ائتلاف با روسیه دارد اما ائتلاف ایران و روسیه درباره تمامی منطقه و یک ائتلاف استراتژیک نیست.

وی افزود: ایران منافعی در سوریه دارد. روسیه هم همین طور. به نفع روسیه است که نظام سوریه همچنان پایدار بماند. ما به رغم اختلافاتی که با روسیه درباره سوریه داریم اما در وضعیت دشمنی با مسکو نیستیم. ما گفتیم که با افزایش اقدامات نظامی و درگیری مخالفیم.

وی همچنین تاکید کرد که عاشورا مناسبتی مذهبی است که برخی می‌خواهند از آن بهره‌برداری سیاسی کنند.

انتهای پیام

کد N992886

وبگردی