آفتاب

امارات، غنی سازی می‌خواهد

امارات، غنی سازی می‌خواهد

ایسنا نوشت: علی رغم نگرانی‌ها درباره آغاز یک مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای در خاورمیانه، یک مقام ارشد امارات متحده عربی به یک قانونگذار آمریکایی اعلام کرد که ممکن است امارات به دنبال دستیابی به حق خود برای غنی سازی اورانیوم باشد، "همانگونه که ایران براساس توافق اخیرهسته‌ای این حق را به دست آورده است."

 اد رویس، نماینده جمهوری خواه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفت: سفیر امارات در واشنگتن به وی گفته است بدترین دشمن شما اکنون به حق غنی سازی دست یافته است و این حق را اکنون دارد. برهمین اساس دوستان شما نیز این حق را می‌خواهند و ما نمی‌خواهیم که تنها کشوری باشیم که این حق را نداریم.

براساس توافق سال 2009 میان آمریکا و امارات متحده عربی دو کشور بر تبادل مواد، تکنولوژی و تجهیزات تولید انرژی هسته‌ای توافق کردند. براساس این توافق که به توافق 123 صفحه‌ای مشهور است امارات متحده عربی متعهد شده است که درخواستی مبنی بر غنی سازی اورانیوم یا بازفراوری آن نداشته باشد.

در همین راستا سفارت امارات در واشنگتن در پاسخ به این اظهارات رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان تنها با ارسال ایمیلی اعلام کرده است که دولت این کشور درباره دیدگاهش نسبت به این توافق 123 صفحه‌ای و تعهداتش تغییری ایجاد نکرده است.

امارات در گذشته از توافق هسته‌ای با ایران استقبال کرده بود.

به هر حال این قانونگذار آمریکایی می‌گوید که این مقام ارشد اماراتی به وی گفته است که امارات دیگر احساس نمی‌کند که باید از شروط تعیین شده در توافق پیروی کند اما وی به صراحت نیز اعلام نکرد که این کشور به دور از تعهداتش عمل خواهد کرد. رویس در ادامه اضافه می‌کند: من از اظهارات او این معنا را دریافتم که آنها حق انجام این کار را دارند و این مساله باید مورد توجه قرار بگیرد.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا از پاسخ به این مساله خودداری کرد.

رویس و دیگر مخالفان توافق هسته‌ای ایران بارها هشدار داده‌اند که این توافق می‌تواند باعث ایجاد "اشاعه هسته‌ای در خاورمیانه بی‌ثبات" شده و باعث راه اندازی "مسابقات تسلیحاتی" در این منطقه شود.

در هفته اخیر مک تورن بری، رئیس کمیته سرویس‌های مسلح و دوین نونز، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا از دولت اوباما درخواست کردند که جزئیاتی را مطرح کند مبنی بر اینکه پس از توافق هسته‌ای با ایران، آیا کشوری درخواست مذاکرات دوباره درباره مفاد توافقات امضا شده با آنها را داده است و یا خواستار تغییر تعهدات ذکر شده در این توافقنامه‌ها شده یا نه.

این دو نماینده آمریکایی در نامه‌ای که در سوم سپتامبر به جان کری، وزیر امور خارجه، ارنست مونیز، وزیر انرژی و جیمز کلاپر، مدیر سازمان‌ اطلاعات ملی آمریکا نوشتند، اعلام کردند که دولت اوباما اطلاعاتی در این باره دهد که آیا کشوری خواهان تغییر مفاد توافق شده در توافقنامه 123 است یا نه.

همچنین به نوشته این نامه، این کمیته‌ها نیاز دارند که دولت مشخص کند که اطلاعات جدیدی مبنی بر نیات متحدان آمریکا درباره ظرفیت‌های هسته‌ای‌شان وجود دارد یا نه.

آمریکا توافق 123 صفحه‌ای را با 20 کشور در مساله موضوع هسته‌ای امضا کرده است.

این درخواست امارات متحده عربی ممکن است باعث شود که کشورهای دیگر در ارائه تعهدات قانونی که آنها را تا همیشه از دستیابی به غنی سازی منع می‌کند، مقاومت نشان دهند.

در همین راستا داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات از طرفداران توافق هسته‌ای اعلام می‌کند: اگر امارات به دنبال خروج از تعهدات خود مبنی بر عدم غنی سازی باشد، این مساله می‌تواند به عنوان یک عقب نشینی سمبلیک از هدف بلند مدت برای جلوگیری از تسریع غنی سازی و بازفرآوری تلقی شود.

وی ادامه می‌دهد: همچنین درخواست امارات مبنی بر بازگشت از عدم غنی سازی به معنای این نیست که این کشور به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای است.

49261

کد N992737

وبگردی