آفتاب
وزیر خارجه آلمان در نشست خبری با ظریف:

ایران از نفوذ منطقه‌ای خود برای بحران سوریه استفاده کند

ایران از نفوذ منطقه‌ای خود برای بحران سوریه استفاده کند

وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه تا رسیدن به نتیجه در سوریه فاصله داریم، گفت: من از ایران می‌خواهم که از نفوذ خود در منطقه استفاده کند تا بتوانیم گام‌های اولیه را برای حل بحران سوریه برداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، «اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان در نشست مشترک خبری با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، اظهار کرد: من از آقای ظریف بابت دعوتم به ایران تشکر می‌کنم. باید بگویم موقعیت مناسبی برای من به وجود آمده است که اولین سفر خود را به عنوان وزیر خارجه آلمان به ایران دارم.

وی افزود: خیلی خوشحالم که به یک توافق هسته‌ای و یک درک تاریخی و فراهم نمودن یک بستر خوب رسیده‌ایم.

وزیر خارجه آلمان ادامه داد: یکسری مسائل منطقه‌ای برای ایران و آلمان وجود دارد که اجرای توافق وین یکی از آن مسائل است که در دستور کار خواهیم داشت. باید تلاش کنیم که بخش عمده کار را انجام دهیم، چرا که بسیاری از اقدامات را فعلاً در پیش‌روی داریم.

مایر گفت: مرحله اجرای واقعی برجام بزودی محقق می‌شود و چون دو طرف به تعهدات خود عمل کردند، این توافق بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: ما امروز در زمینه‌های مختلف همکاری و تعمیق روابط دو کشور تبادل نظر کردیم. تبادل فرهنگی دو کشور و آنچه که ما را به هم نزدیک می‌کند، نزدیکی فرهنگی دو ملت ایران و آلمان است و اگر یک حس کنجکاوی داشته باشیم، می‌توانیم سرآغازی برای آن بگذاریم که این امر به ایجاد زمینه‌ای برای گسترش روابط منجر خواهد شد.

وزیر خارجه آلمان گفت: ما در ماه‌های آینده یک توافقنامه فرهنگی را با ایران به امضا می‌رسانیم.

مایر با اشاره به همکاری‌های محیط‌زیستی با ایران تاکید کرد: در زمینه محیط‌زیست و منابع تجدیدپذیر، اقدامات زیادی را با ایران انجام خواهیم داد و دو هفته دیگر وزیر محیط‌زیست آلمان به ایران سفر می‌کند و در این زمینه گفتگوهایی را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه در موضوعات اقتصادی دو طرف ایران و آلمان آماده همکاری با یکدیگر هستند، تاکید کرد: باید روابط دو کشور به نقطه اوج خود بازگردد. ما در خصوص موضوعات منطقه‌ای می‌توانیم تبادل نظر داشته باشیم تا منطقه خاورمیانه به ثبات برساند و درگیری‌های خشونت‌بار کاهش یابد.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: مواضع ایران و آلمان در این زمینه به یکدیگر نزدیک است و ما مصمم هستیم تا اتفاقات و بحران سوریه را به پایان برسانیم. برای این کار روش‌های سیاسی وجود دارد و این مساله در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که فقط با خشونت مقابله نکنیم، بلکه واقعیت‌ها را ببینیم تا بتوانیم سوریه را به ثبات برسانیم.

مایر اظهار کرد: برای مثال وقتی در این مساله افقی دیده نمی‌شود و مشکلاتی در هدف وجود دارد، نمی‌توانیم به نتیجه مشخصی برسیم. ما قصد داریم بر اساس تجربه توافق وین، به شرکای خود در منطقه اعتماد کنیم.

وزیر خارجه آلمان گفت: ما در سوریه با نتیجه فاصله داریم، اما باید بدانیم که یک تعهدی باید به مردم سوریه وجود داشته باشد تا بتوان از این طریق به نتیجه‌ای رسید.

وی با بیان اینکه ما در گفتگوهای خود با ایران به مسائل منطقه‌ای توجه خواهیم کرد، گفت: درخواست من از ایران این است که از نفوذ خود در منطقه استفاده کند و بر بشاراسد تاثیر بگذارد تا بتوانیم گام‌های اولیه را برداریم. باید از قطعنامه‌ها حمایت و جامعه جهانی را بسیج کنیم و این اولین کارهایی است که به کمک ایران امیدواریم به ثمر برسد.

مایر افزود: امید داریم ایران یک نقش سازنده‌ای را بازی و از نفوذ خود در منطقه استفاده کند.

وزیر خارجه آلمان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی اخبار حکایت از عدم اجرای برجام توسط کشورهای غربی وجود دارد، گفت: در این ۱۰ سال ما اگر می‌خواستیم به این شایعات گوش کنیم، هیچ‌گانه به نتیجه نمی‌رسیدیم. من هیچ نشانه‌ای نمی‌بینم که طرفین به اجرای تعهد متعهد نباشند. من شنیدم که اجرای توافق در حال انجام است و در این مساله نباید جای هیچ شکی قرار داد که یک طرفی می‌خواهد توافق را اجرا نکند.

وی افزود: باید در خصوص مسائل پیرامونی توافق صحبت کنیم اما توجه به شایعات، منطقی و واقع‌بینانه نیست.

کد N992696

وبگردی