آفتاب
/ اجلاس امنیتی مونیخ/

اشتاین مایر: بدون ایران به راه حل سیاسی در سوریه دست نمی‌یابیم

اشتاین مایر: بدون ایران به راه حل سیاسی در سوریه دست نمی‌یابیم

اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ با پرسش و پاسخ از وزرا و حاضران در این اجلاس دنبال شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی ایسنا، در پنل حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ از وزیر امور خارجه آلمان سوال شد که آیا شما هنوز بر این باورید که حل بحران سوریه بدون حضور ایران ممکن است؟ که ظریف، وزیر خارجه کشورمان قبل از پاسخ همتای آلمانی‌اش به این سوال اینطور پاسخ داد که آیا می‌خواهید بین ما جنگ به راه بیاندازید؟ ما معتقدیم باید بر نهادها و روندهای موجود در سوریه توجه شود.

وی ادامه داد:‌ باید شرایطی فراهم شود که همه سوری‌ها به خانه‌هایشان بازگردند و برای این باید با خشونت تکفیری‌ها مقابله کنیم همچنین باید به حقوق اقلیت ها و حکومت قانونی در سوریه احترام گذاشت. ما نمی‌خواهیم اجازه دهیم افرادی از خارج از منطقه دیالوگ‌هایی را در سوریه دیکته کنند بلکه می‌خواهیم اطمینان حاصل شود که آینده سوریه مطمئن است و آنها باید آینده کشورشان را از طریق صندوق رأی تعیین کنند نه اسلحه.

اشتاین مایر نیز در پاسخ به سوال مطرح شده گفت: متأسفانه به اقدامات جدی علیه داعش نیاز است و همزمان با مقابله با داعش لازم است فرآیند سیاسی را نیز آغاز کنیم.

وی ادامه داد: شروع پروسه سیاسی برای تعیین ‌آینده سوریه باید در دستور کار قرار بگیرد و هرچه سریع‌تر باید فرآیند تغییر در سوریه صورت بگیرد.

وزیر امور خارجه آلمان با تأکید بر اینکه تجزیه سوریه در آینده غیرقابل اجتناب است، خاطرنشان کرد: حتی اگر تصویری کلی برای آینده سوریه پیدا کنیم باید شرایط را برای برقراری ثبات در سوریه فراهم کرد.

اشتاین مایر در رابطه با نقش ایران در سوریه نیز گفت: ایران باید نقش سازنده خود را ایفا کند چون ما بدون ایران به راه حل سیاسی در سوریه دست نمی‌یابیم.

این خبر تکمیل می‌شود.

کد N992543

وبگردی