آفتاب
با همکاری پژوهشگران ایرانی و آمریکایی محقق شد

استفاده از پرندگان به جای موش‌های آزمایشگاهی در بررسی درمان‌های جدید بیماری‌های قلبی

استفاده از پرندگان به جای موش‌های آزمایشگاهی در بررسی درمان‌های جدید بیماری‌های قلبی

تیمی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آرکانزاس آمریکا در تلاشند از پرنده‌ها به جای موش، خرگوش و دیگر مدل‌های متداول حیوانات آزمایشگاهی در بررسی روشهای درمانی نوین بیماری‌های قلب و عروق استفاده کنند.

محمد کاملی، کارشناس ارشد فیزیولوژی طیور و از محققان این طرح در گفت وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: در این طرح تاکنون از پرنده بلدرچین و جوجه‌های جوان در ساخت مدل‌های حیوانی استفاده شده است. این مدل نسبت به مدل‌های گذشته مانند موش و خرگوش، ارزان تر بوده، کارکرد راحت تری دارد و بیشتر در دسترس است.

وی با تاکید بر اینکه با ساخت این مدل دیگر نیازی به تست برخی از داروها بر روی انسان نیست، اظهار کرد: از راه پاتولوژی ژن موجود در این مدل می توان برخی از داروها را بر روی آن تست کرد.

کاملی با اشاره به اینکه این پژوهش در دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام است، اظهار کرد: 80 درصد تحقیقات این پژوهش به پایان رسیده و هم اکنون انجام تحقیقات موفقیت آمیز بوده است.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی طیور درباره کاربردهای این مدل، خاطرنشان کرد: با ساخت این مدل می توان به پیشرفت‌هایی در خصوص بهبود بیماری‌های قلبی، ریوی و فشار خون دست یافت.

وی در پایان تصریح کرد: دکتر شعبان رحیمی از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر امیر کریم توشیزی از دانشگاه تربیت مدرس و دکتر رابرت وایتمن از دانشگاه آرکانزاس آمریکا در انجام این پژوهش همکاری داشته‌اند.

انتهای پیام

کد N992440

وبگردی