آفتاب
شرط پنهانی «اردوغان» برای کمک به حل بحران مهاجرت؛

گزارش نقض آزادی بیان ترکیه بعد از انتخابات پارلمانی منتشر می شود

گزارش نقض آزادی بیان ترکیه بعد از انتخابات پارلمانی منتشر می شود

اتحادیه اروپا برای آنکه رضایت دولت آنکارا را برای اسکان هرچه بیشتر پناهجویان سوری جلب کند موافقت کرده تا انتشار گزارش نقض آزادی بیان ترکیه را تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی کشور به تاخیر بیاندازد.

به گزارش خبرگزاری مهر،  روزنامه «فایننشال تایمز» از توافق پنهانی بروکسل و دولت آنکارا برای به تعویق انداختن زمان انتشار گزارشی خبر داد که اتحادیه اروپا در اعتراض به نقض آزادی بیان و مطبوعات در ترکیه تهیه کرده است.

در همین راستا، قرار است بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) در تلاش برای جلب حمایت دولت آنکارا به اسکان هرچه بیشتر پناهجویان سوری و ممانعت از ورود آنها به مرزهای اروپا، گزارش انتقادی خود را بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه (اول نوامبر) منتشر کند.

گفته می شود که تاخیر در انتشار این گزارش از شروط «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه برای ادامه مذاکره برای حل و فصل بحران مهاجرت به اروپا بوده است.

طرح ضربتی اروپا که با موافقت اولیه دولت آنکارا مواجه شده هزینه هایی را در پی خواهد داشت که اصلی ترین آنها اعطای ۳ میلیارد یورو کمک مالی به ترکیه برای اسکان دو میلیون پناهجوی سوری، از سرگیری روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و تسهیل تردد شهروندان ترکیه ای به کشورهای اروپایی است.

علاوه بر این، به آنکارا اطمینان داده شده است که گزارش مربوط به آزادی بیان ترکیه بعد از انتخابات پارلمانی نوامبر منتشر می شود – اقدامی که در جهت تامین منافع حزب متبوع اردوغان یعنی حزب حاکم «عدالت و توسعه» است.

از سوی دیگر، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز قرار است امروز شنبه عازم ترکیه شود. این سفر بیانگر تمایل شدید اروپا برای مشارکت اردوغان در حل و فصل بحران مهاجرت است حال آنکه کمپین انتخاباتی وی با ایجاد رعب و وحشت مانع از آزادی بیان و عملکرد صحیح رسانه ها شده است.

کد N992435

وبگردی