آفتاب

اردوغان: اروپا درباره نقش ترکیه در مساله پناهجویان دیر از خواب پا شده است!

اردوغان: اروپا درباره نقش ترکیه در مساله پناهجویان دیر از خواب پا شده است!

رجب طیب اردوغان گفت، اتحادیه اروپا بسیار دیر از خواب پا شده تا اهمیت ترکیه را در متوقف کردن سیل پناهجویان از سوریه ببیند. هم چنین وی این اتحادیه را به عدم صمیمت در مذاکرات درباره پیوستن این کشور به این اتحادیه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، رهبران اتحادیه اروپا اعلام کردند که آنها با اردوغان درباره یک برنامه عملی درباره مهاجرت توافق کردند و در همین راستا به ترکیه وعده اعطای کمک 3 میلیارد یورویی را داده‌اند تا آنکارا از سرازیر شدن پناهجویان به سمت اروپا ممانعت کند.

اما فریدون سینیرلی‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که هنوز این مساله به مرحله نهایی خود نرسیده است و این اشتباه است که این احساس را ایجاد کنیم که ترکیه برای اینکه پناهجویان را نگه دارد، نیاز به سرمایه مشخصی دارد.

هم چنین اردوغان ادامه داد: نزدیکی یک کشور عضو ناتو به سوریه و نقش ترکیه در مدیریت بحران پناهجویان جایگاه این کشور را برای عضویت در اتحادیه اروپا تقویت کرده است.

وی اضافه کرد: امنیت و ثبات اروپا و غرب به امنیت و ثبات ترکیه وابسته است. آنها اکنون این مساله را پذیرفته‌اند. در مذاکرات در بروکسل در هفته گذشته آنها همه این مسایل را پذیرفته و تایید کردند. این مساله بدون ترکیه امکانپذیر نیست.

ریییس جمهور ترکیه در ادامه خطاب به کشورهای اروپایی افزود: بنابراین اگر بدون ترکیه این مساله امکان پذیر نیست، پس چرا ترکیه را عضو اتحادیه اروپا نمی‌کنید؟ مشکل کاملا روشن است که آنها در این باره درهای خود را نمی‌گشایند. آنها صریح نیستند.

بر اساس برنامه عملی هدف این است که کشورهای اروپایی همکاری بیشتری با ترکیه داشته باشند، ترکیه کشوری است که 900 کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد و می‌تواند زندگی بیش از دو میلیون آواره سوری را که در ترکیه پناهنده هستند، ارتقا دهد و آنها را تشویق کند که در همان ترکیه بمانند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که قرار است روز یکشنبه با اردوغان در ترکیه دیدار و گفت‌وگو کند، اعلام کرده که قرار است 3 میلیارد یورو به ترکیه داده شود که بنا به اعلام مقامات اروپایی آنکارا از اتحادیه این درخواست را داشته است.

این در حالی است که اردوغان اعلام کرد: ما تاکنون 8 میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم. اما جهان تاکنون به چه میزان از ما حمایت داشته است؟ 417 میلیون دلار!

رییس جمهور ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به "بیدار شدن کشورهای اروپایی از خواب پس از مشاهده عکس کودک سه ساله آیلان کردی در سواحل ترکیه" گفت: در حالیکه پیکر آیلان در آبهای سواحل بودروم شسته می‌شد، آنها استفاده از این عکس را در صفحه اول مجلات خود آغاز کردند و از خود سوالاتی پرسیدند.

وی در ادامه افزود: اما تا کی می توان در این باره فریاد زد؟ اکنون در ترکیه دو میلیون و 200 هزار نفر سوری ساکن هستند و 300 هزار نفر هم عراقی در کشور حضور دارند.

در همین راستا عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: بحران مهاجرت و مذاکرات پیوستن ترکیه دو مساله جدا از هم است و نباید مساله عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به عنوان یک رشوه سیاسی تبدیل شود.

هم چنین وزیر خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ترکیه به شرکای اروپایی خود اعلام کرده است که تمرکز بر اقدامات امنیتی اشتباه است و آنکارا بر ایده خود مبنی بر ایجاد منطقه امن برای حفظ پناهجویان در کشورهای خودشان تاکید می‌کند.

بر اساس مذاکرات رسمی میان 28 رهبر کشورهای اروپایی به ترکیه پیشنهاد شده بود که برای سفر شهروندان این کشور بدون اخذ روادید به اروپا سرعت داده می‌شود.

دستیابی به چنین توافقی برای اردوغان در آستانه انتخابات پارلمانی در یکم نوامبر می‌تواند دستاورد مهمی باشد. برای بسیاری از اتباع ترکیه سفر به اروپا بدون اخذ ویزا بسیار مهم‌تر از عضویت در اتحادیه اروپاست.

در همین راستا، مراد یتکین، ستون نویس روزنامه حریت در تحلیلی دراین باره اعلام می‌کند: این مساله این تلقی را به وجود می‌آورد که اردوغان می‌تواند این خبر خوش را به ترک‌ها بدهد و آنها قدردان این تلاشهای رییس جمهور خود باشند و این قدردانی در آرای‌شان مشاهده شود.

اما وی در یادداشتی باعنوان "مرکل به طور ناگهانی عاشق اردوغان شده است" این سوال را نیز مطرح می‌کند که آیا مرکل و یا اتحادیه اروپا می‌توانند وعده‌های خود را محقق سازند؟

انتهای پیام

کد N992411

وبگردی