آفتاب

هشدار کارشناسان انگلیس در مورد دسترسی چین به زیرساخت‌های هسته‌ای این کشور

هشدار کارشناسان انگلیس در مورد دسترسی چین به زیرساخت‌های هسته‌ای این کشور

منتقدان طرح وزیر دارایی انگلیس برای اجازه به مشارکت چین در طراحی و ساخت دو نیروگاه هسته ای این کشور می گویند این طرح امنیت ملی این کشور را تهدید می کند و آن را طرحی بهت‌آور می دانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل ازشبکه خبری آرتی، "جورج آزبورن" وزیر دارایی انگلیس امیدوار به نهایی شدن این طرح چند میلیون دلاری در جریان سفر شی جینپینگ رئیس جمهور چین به این کشور در چند روز آینده است.

در صورت توافق بر سر این طرح، شرکتهای دولتی چین می‌توانند با استفاده از تکنولوژی خود به طراحی و ساخت یک راکتور در منطقه برادول واقع در ساحل اسکس شوند.

منابع امنیتی نسبت به دادن یک چنین دسترسی نزدیکی به چین به زیرساختهای انرژی انگلیس و عجله به خرج دادن در توافق با پکن بدون در نظر گرفتن تهدیدها هشدار داده‌اند. یک منبع امنیتی به تایمز گفت: میان مقامهای اقتصادی و طرفهای امنیتی یک شکاف بزرگ وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: خزانه داری انگلیس خود را جلوتر از همه قرار داده و به حرف هیچ کسی گوش نمی دهد. آنها چین را به عنوان یک فرصت می بینند اما ما آن را به عنوان یک تهدید می بینیم.

جورج آزبورن ماه گذشته میلادی هنگام اعلام این توافق چنین نگرانی‌هایی را کم اهمیت دانست اما منتقدان هشدار دادند که چنین توافقی می تواند به چین اجازه دهد با استفاده از "درهای پشتی یا دریچه‌های زیرزمینی" به هنگام بروز یک مناقشه بین‌المللی کنترل این نیروگاه هسته‌ای را در دست خود بگیرد.

وزیر دارایی انگلیس در جریان سفر پنج روزه خود به چین گفت: ما بعد از ساخت این نیروگاه برق می توانیم پول مالیات‌دهندگان انگلیسی را پس‌انداز کنیم و این نیروگاه یک منبع مناسب انرژی با صرف سوختهای کربنی کم خواهد بود.

تحلیلگران معتقدند این پروژه‌های هسته‌ای می توانند در یک دهه آینده 100 میلیارد پوند معادل 155 میلیارد دلار سرمایه گذاری چینی را وارد انگلیس کنند.

اما کارشناسان برجسته نسبت به اجازه دادن به چین برای نزدیک شدن به زیرساختهای ملی انگلیس هشدار داده و چنین مساله ای را شگفت آور خوانده اند.

پال دورفمن مشاور دولت انگلیس و استاد موسسه انرژی در دانشگاه کالج لندن اظهار داشت: هیچ کس در اروپا یک چنین توافقی را برقرار نخواهد کرد. آمریکا یک چنین رویایی ندارد که به چین اجازه دهد چنین نقشی در زیرساختهای ملی حیاتی کشور ایفا کند. این ایده که انگلیس آماده یک چنین کاری است خیلی صادقانه شگفت انگیز است.

انتهای پیام

کد N992376

وبگردی