آفتاب

تأکید جمعیت زنان مسلمان نواندیش بر تقویت همگرایی میان اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی

تأکید جمعیت زنان مسلمان نواندیش بر تقویت همگرایی میان اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی

جمعیت زنان مسلمان نواندیش در بیانیه‌ای خواستار تقویت همگرایی، همدلی و انسجام میان اصلاح‌طلبان و نیز افزایش مشارکت زنان در انتخابات مجلس دهم شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دومین نشست استانی جمعیت زنان مسلمان نواندیش با حضور دبیر کل، اعضای شورای مرکزی و دبیران استانهای این جمعیت برگزار شد.

در این نشست با ابراز همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان حادثه غمبار منا، بزرگداشت یاد و خاطره مرجان نازقلیچی فرماندار فقید اصلاح‌طلب بندر ترکمن و نیز پس از بحث و تبادل نظر درباره مسائل مورد نظر، بیانیه‌ای به شرح زیر صادر شد:

حال که به حول قوه الهی و تلاش دولت تدبیر و امید توافق تاریخی ژنو به مراحل اجرا نزدیکتر می‌شود، فرصت مغتنمی پیش‌روی دولت و ملت ایران برای دستیابی به توسعه متوازن، پایدار و همه‌جانبه قرار گرفته است. جمعیت زنان مسلمان نواندیش با قدردانی از تلاش‌های دولت و ارکان دیگر نظام و مردم آگاه ایران، امید دارد با مشارکت بیشتر زنان در فرآیند توسعه و جریان‌سازی ظرفیت نیمی از پیکره اجتماع ایران، پس از توافق، مسیر توسعه همه‌جانبه با مشارکت همه مردم ایران هموارتر و دست‌یافتنی‌تر گردد.

واقعیت‌های موجود حاکی از آن است که رتبه شکاف جنسیتی ایران در طول یک دهه گذشته نه تنها با افزایش همراه نبوده است، بلکه با روندی نزولی در سال 2014 که آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است، ایران در بین 142 کشور جهان رتبه 137 را به خود اختصاص داده است. این در حالی است به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت می‌کردند.

فقدان مشارکت زنان در فرآیند برنامه‌های توسعه‌ای ایران از جدی‌ترین دلایل عدم دستیابی به این هدف است که امید می‌رود دولت تدبیر و امید با نگاهی کارشناسانه و بهره‌گیری از نظرات صاحبنظران، در برنامه ششم توسعه پر کردن بخشی از این شکاف‌ها را جزء اولویت‌های خود قرار دهد. به عبارت دیگر فقدان استراتژی جریان‌سازی عدالت جنسیتی در ساختار حقیقی و حقوقی از عوامل اصلی توسعه‌نیافتگی در ایران است. از همین روی انتظار می‌رود دولت یازدهم که در شعارها و برنامه‌های خود بر این جریان‌سازی تأکید نموده است، اقدامات لازم را برای تحقق این اهداف در دستور کار خود قرار دهد.

اعضای حاضر در این نشست نه تنها بر مشارکت زنان ایران در انتخابات مجلس دهم تأکید نمودند، بلکه انتظار دارند جریان سیاسی اصلاحات نسبت به تأمین ساز و کارهای لازم برای تحقق حضور 30 درصدی زنان در لیستهای انتخاباتی تدابیر لازم را بیاندیشد.

از سوی دیگر بررسی انتخابات مجالس ایران نشان می‌دهد که همواره درصد راه‌یافتگان زن به مجلس شورای اسلامی تابعی از میزان زنان ثبت نام کننده بوده است. بنابراین از همه زنان متخصص و صاحبنظر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و سیاسی دعوت می شود در انتخابات پیش‌رو حضور جدی داشته باشند. بدون تردید افزایش میزان ثبت‌ نام کنندگان مسیر تحقق حضور 30 درصدی زنان را هموارتر می‌سازد.

جمعیت زنان مسلمان نواندیش ضمن توجه دادن همه طیفها و احزاب منتسب به جریان اصلاح‌طلب، بر تقویت همگرایی و همدلی و انسجام اصلاح‌طلبان در انتخابات تأکید می‌کند و باور دارد برای تحقق ائتلاف حداکثری تن دادن به خرد جمعی و تقویت حس مسئولیت‌پذیری و توجه به شکل‌گیری مجلسی کارآمد، عاقل و همراه دولت تدبیر و امید، از الزامات اصلی شکل‌گیری اجماع اصلاح‌طلبان است.

انتهای پیام

کد N992370

وبگردی