آفتاب

استقبال کابل از تعهد اوباما برای حفظ نیروهای آمریکایی در افغانستان

استقبال کابل از تعهد اوباما برای حفظ نیروهای آمریکایی در افغانستان

دولت کابل از تصمیم آمریکا در نگه داشتن نیروهایش در افغانستان و تعهدش برای مقابله با اقدامات طالبان استقبال کرد.

دولت کابل از تصمیم آمریکا در نگه داشتن نیروهایش در افغانستان و تعهدش برای مقابله با اقدامات طالبان استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ تصمیم باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در نگهداشتن 9800 تن از نیروهای این کشور در افغانستان برای یکسال دیگر در حالی اتخاذ شده که وی تایید کرده بود نیروهای افغان از پس مقابله با نیروهای طالبان بر نمی آیند.

اوباما با اعلام اینکه این تصمیم بسیار درست است اذعان کرد،‌ نیروهای افغان همچنان آنقدرهای قوی نیستند تا بتوانند با شبه نظامیان طالبان مقابله کنند.

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان نیز با استقبال از این تصمیم دربیانیه ای اعلام کرد، دولت کابل با قدرت تمام به این ترس ها برای مقابله با طالبان پاسخ می دهد اما راه را برای صلح نیز باز می گذارد. وی از نیروهای امنیتی کشورش در شهر قندوز دیدن کرد؛ شهری که برای مدتی به تصرف طالبان درآمده بود.

درگیری ها در افغانستان در هفته های اخیر شدت یافته و همین امر تداوم حضور نیروهای آمریکایی در این کشور و آموزش نیروها در افغانستان را با اهمیت کرده است.

در همین حال، سخنگوی طالبان به اظهارات و تصمیم های گرفته شده توسط دولت واشنگتن واکنش نشان داده و در بیانیه ای اعلام کرد:‌ آنها کسانی بودند که تصمیم گرفتن تا به افغانستان حمله کنند اما این بار ما هستیم که تصمیم می گیریم که آنها باید کشورمان را ترک کنند.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ زمانیکه حملات اشغالگران ادامه یابد و زمانیکه آنها پول بیشتری برای این جنگ بی پایه و اساس صرف کنند ، مجبور می شوند تا سیاست‌های خصمانه خود را تغییر دهند. ما به فعالیت های خود تا زمان خروج این نیروهای متخاصم ادامه خواهیم داد.

یکی از تحلیل گران محلی با هشدار نسبت به تداوم حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: آنها به دنبال گسترش حضور خود در قندوز هستند و البته مذاکراتی میان واشنگتن و کابل در این باره برای چندین ماه برگزار شد.

وی ادامه داد:‌ این تصمیم از سوی دولت آمریکا به دلیل عدم کارآمدی نیروهای امنیتی دولت کابل در مقابله با طالبان اتخاذ شده است.

براساس برنامه قبلی، آمریکا قرار بود نیروهای خود را در پایان 2016 از 10 هزار نفر به 1000 تن کاهش دهد. اما در حال حاضر، تا پایان 2017 که اوباما از ریاست جمهوری آمریکا کنار می رود،‌ تعداد این نیروها 5500 تن خواهد بود.

اوباما حتی تاکید دارد که این نیروها نقش ضربتی خود را کنار می گذارند و بجایش به آموزش و مشاوره نیروهای امنیتی افغان مبادرت می ورزند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز در این باره گفت، متحدان ناتو یا خودشان را با ائتلاف تحت رهبری امریکا تطبیق می دهند یا باید برنامه هایشان را تجدید کنند.

انتهای پیام

کد N992226

وبگردی