آفتاب

جلسه شورای امنیت درباره فلسطین/ریاض منصور حمایت بین‌المللی را خواستار شد

جلسه شورای امنیت درباره فلسطین/ریاض منصور حمایت بین‌المللی را خواستار شد

شورای امنیت نشست فوق‌العاده‌ای با هدف بررسی تنش‌های رو به افزایش در اراضی اشغالی فلسطین و اتخاذ تدابیری برای حمایت بین‌المللی از فلسطینی‌ها برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، در جلسه فوق‌العاده‌ شورای امنیت که با هدف بررسی تنش‌های رو به افزایش در فلسطین اشغالی برگزار شد، تایی بروک زریهون، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در گزارشی اعلام کرد: آنچه در اراضی اشغالی فلسطین رخ می‌دهد احتمال دارد پیامدهای خطرناکی برای کل منطقه به بار آورد.

زریهون افزود: محدودیت‌هایی که رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و اقدامات امنیتی که مسئولان این رژیم در پیش گرفته از ابتدای ماه جاری میلادی در افزایش تنش‌ها در اراضی اشغالی تاثیر داشته است.

برخی از شرکت کنندگان در این جلسه به موضوع حمایت بین‌المللی از فلسطینی‌ها که مورد تایید تشکیلات خودگردان فلسطین است اما تل‌آویو با آن مخالفت می‌کند، پرداختند.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل گفت: سازمان ملل باید راهی برای حمایت از فلسطینی‌ها بیابد و این راه باید شامل استقرار نیرویی بین‌المللی در اراضی اشغالی ابتدا در شهر قدیمی قدس و مسجدالاقصی باشد.

نماینده فلسطین در سازمان ملل همچنین از این سازمان خواست از فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی به ویژه در قدس شرقی حمایت بیشتری به عمل آورد و به اشغالگری اسرائیل پایان دهد.

منصور تاکید کرد: هتک حرمت مسجد الاقصی به دست اسرائیلی‌ها موجب عصبانیت فلسطینی‌ها می‌شود و این درگیری‌ها به درگیری دینی تبدیل خواهد شد.

ریاض منصور مسوولان رژیم صهیونیستی را مسوول وقایع کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه دانست و از شورای امنیت خواست فوراً برای توقف اقدامات اسرائیل وارد عمل شود.

نماینده فلسطین همچنین بر لزوم مواخذه مقامات اسرائیلی و تندروهای یهودی که دست به جنایت‌های مختلف علیه غیرنظامیان فلسطین می‌زنند، تاکید کرد و گفت: اوضاع بحرانی فلسطین باید شورای امنیت را وادار کند که به وظایفش عمل کند. ما باید جلوی خونریزی‌ها را بگیریم و بعد به دنبال راهی برای حمایت از غیرنظامیان در اراضی فلسطینی باشیم.

دنی دانون، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با حضور هر گونه نیروی بین‌المللی در منطقه درگیری مخالفت کرد و در ادامه مدعی شد که تشکیلات خودگردان فلسطین مسئول این خشونت‌هاست.

دنیا قعوار، سفیر اردن در سازمان ملل نیز با اشاره به اینکه با گسیل نیروی بین‌المللی به مسجدالاقصی موافق نیست، بر لزوم دوری نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی از این مسجد تاکید کرد.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز ضمن محکومیت اقدامات خشونت آمیز در قدس گفت: در این منطقه در سایه کاهش فرصت‌های صلح احساس نارضایتی میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها رو به افزایش است.

پاور افزود که کشورش به حمایت از به اصطلاح حق تل‌آویو در دفاع از شهروندانش ادامه می‌دهد اما واشنگتن نسبت به افزایش خشونت شهرک نشین‌ها علیه فلسطینی‌ها نگران است.

درگیری‌ها در قدس، کرانه باختری و غزه از ابتدای ماه جاری میلادی میان جوانان فلسطینی و سربازان صهیونیستی به دلیل یورش شهرک نشین‌های افراطی به مسجد الاقصی با حمایت ارتش و پلیس تل‌آویو شکل گرفت.

فرانسه نیز در پیش نویس طرح پیشنهادی خود، دو طرف را به حفظ آرامش، توقف خشونت‌ها و اقدامات تحریک آمیز دعوت کرده در این طرح بر احیای روند متوقف شده صلح و حفظ مسجدالاقصی در وضعیت فعلی تاکید شده است.

انتهای پیام

کد N992224

وبگردی