آفتاب

سفیر ایران در روسیه: تهران و مسکو نظام تک قطبی در جهان را نمی پذیرند

سفیر ایران در روسیه: تهران و مسکو نظام تک قطبی در جهان را نمی پذیرند

ایرنا نوشت: سفیر ایران در روسیه با اشاره به دیدگاه های مشترک تهران و مسکو در مسایل مختلف بین المللی و منطقه ای گفت: مواضع هماهنگ و همگرایی دو کشور در عرصه های گوناگون، زمینه را برای توسعه همکاری های دوجانبه فراهم کرده و دو طرف نظام تک قطبی در جهان را نمی پذیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سنایی در جمع دانشجویان فارسی آموز دانشگاه دولتی زبانشناسی مسکو موسوم به «ام.گ.ال.او» با حضور شماری از مقام ها و استادان این دانشگاه از جمله خانم پروفسور «ایرینا خالیوا»، وضعت روابط ایران و روسیه و دورنمای توسعه همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف را تشریح کرد.
سفیر ایران در این نشست که پنجشنبه شب برگزار شد، گفت: هماهنگی و همگرایی ایران و روسیه با توجه به رویدادهای منطقه خاورمیانه، توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است.
وی در سخنان خود که به زبان روسی ایراد شد، ادامه داد: روابط ایران و روسیه شامل سه دوره پیش از شوروی، دوران شوروی و پس از فروپاشی است و دوره کنونی معاصر را نیز می توان از نظر بین المللی، منطقه ای و دوجانبه بررسی کرد.
سنایی با اشاره به نزدیکی و تشابه مواضع ایران و روسیه در عرصه بین المللی اظهار داشت: دو کشور نظام تک قطبی را نمی پذیرند و معتقدند این مدل تحمیلی از سوی غرب و آمریکا نمی تواند برای نظام مناسبات بین المللی قابل اجرا و پذیرش باشد و تعدادی از کشورها از این رویکرد و نظام پیروی می کنند.
وی افزود: پس از فروپاشی شوروی، غرب تلاش کرد اصول جدیدی برای روابط بین المللی تعیین کند. در این دوره شاهد انتشار کتاب هایی همچون «برخورد تمدن ها» نوشته هانتینگتون بودیم و در مجموع غرب می خواهد از مدل پیشنهادی آن و نظام لیبرالیسم در عرصه بین المللی پیروی شود.
سفیر ایران با انتقاد از مواضع غربی ها در مسایل خاورمیانه گفت: آن ها با ادعای برقراری نظام های دموکراتیک در خاورمیانه تلاش کردند اما امروز شاهدیم، فعالیت های تروریست ها تشدید شده است.
سنایی در ادامه به مخالفت ایران و روسیه با اعمال معیارهای دوگانه در مناسبات بین المللی اشاره و خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم در برخی کشورها حقوق انسان ها نقض می شود، اما غرب درباره آن سکوت می کند و در برخی نقاط دیگر درباره مسایل حقوق بشر به شدت سر و صدا راه می اندازد.
وی افزود: ایران و روسیه خواهان عدالت و نظام چند قطبی جهانی و حل مسایل از طریق گفت وگو هستند و تحمیل اراده سیاسی رویکرد معمول غرب در مسایل بین المللی و منطقه ای را نمی پذیرند. همچنین، مخالف مداخله نظامی غیرقانونی در سطح بین المللی هستند.
سفیر ایران با یادآوری اوضاع نابسامان برخی کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله لیبی گفت: اوضاع این کشورها بر اثر مداخله نظامی غیرقانونی کشورهای غربی متشنج شده و در لیبی دولت مرکزی زوال یافته که غرب مقصر است.
وی افزود: ایران و روسیه در آسیای مرکزی همکاری خوبی داشته اند که نتیجه مهم آن برقراری صلح و آرامش در تاجیکستان بود. در مساله قره باغ نیز شاهد همکاری دو کشور بودیم که در تامین ثبات این منطقه تاثیر مهمی داشته است.
سفیر ایران خاطرنشان کرد: در مسایل سوریه و عراق، تهران و مسکو همکاری نزدیکی دارند و در قبال تامین امنیت این دو کشور احساس مسئولیت می کنند، زیرا هیچ نتیجه ای از مداخله غرب در امور این کشورها به دست نیامده است. رویکرد یکجانبه غرب در این مسایل نشان داد که از این گونه اقدامات هیچ نتیجه مثبتی نمی توان به دست آورد و فقط شرایط برای فعالیت تروریست ها مساعد می شود.
سنایی با بیان این که غرب شرق را درک نمی کند، اظهار کرد: در این موضوع که صدام و قذافی دیکتاتور بودند، تردیدی نیست، اما مسایل را باید درست حل کرد. غرب مسایل خاورمیانه را نمی فهمد و آن را نمی تواند حل کند و تصمیمات غرب ها اوضاع جهان را خطرناک تر کرده است.
سفیر ایران در بخش پرسش و پاسخ درباره روابط ایران و روسیه گفت: مناسبات دو کشور تمام حوزه ها مانند تمام سیاسی، امنیتی، فرهنگی و آموزشی را در بر می گیرد و تبادل هیات می کنیم.
وی ادامه داد: البته مبادلات بازرگانی دو کشور متناسب با سطح روابط نیست. از این سطح مبادلات اقتصادی راضی نیستیم و برای افزایش آن تلاش می کنیم؛ سران دو کشور برای گسترش همکاری های دوجانبه عزم راسخ دارند.
سفیر ایران با اشاره به چند دیدار و گفت وگوی تلفنی «حسن روحانی» و «ولادیمیر پوتین» رئیسان جمهوری ایران و روسیه گفت: مذاکرات و رایزنی ها به طور منظم میان دو کشور جریان دارد و برنامه بسیار جدی برای ارتقاء سطح روابط تجاری تنظیم شده است.
وی ادامه داد: در عرصه کشاورزی شاهدیم روسیه میوه، صیفی جات و لبنیات از ایران وارد می کند و صادرکننده غلات است.
سنایی درباره بخش های مختلف روابط تهران و مسکو گفت: همکاری های فرهنگی و دانشگاهی دو کشور توسعه می یابد. توافق های بسیار مهمی میان رئیسان جمهوری دو کشور در زمینه های مختلف به دست آمده است. با وجود این که حجم مبادلات بازرگانی روسیه با کشورهای دیگر در سال 2014 افت شدید کرده است، شاهد افزایش پنج درصدی در این بخش هستیم.
وی برای توسعه بیشتر این حوزه نیز افزود: مساله تامین مالی طرح های مشترک و پرداخت های بانکی، دو مساله مهمی است که باید برای حل آنها گام های جدی برداشته شده است.
سفیر ایران در پاسخ به پرسش امکان نفوذ گروه تروریستی داعش به آسیای مرکزی و ضربه زدن به تاجیکستان گفت: این موضوع در نشست روز چهارشنبه پیمان امنیت جمعی بررسی و درباره آن گفت وگو کردیم. سیاست ایران بر مبارزه با تروریسم استوار شده است و امیدواریم هیچگونه خطر تروریستی در آسیای مرکزی به وجود نیاید.
وی همچنین درباره همکاری های هسته ای ایران و روسیه گفت: ایران و روسیه همکاری های هسته ای غیرنظامی دارند و در سال گذشته تفاهم نامه احداث دو بلوک نیروگاه هسته ای در بوشهر به امضا رسید.
سنایی همچنین با اعلام استقبال ایران از توسعه همکاری های فرهنگی با روسیه، پیشرفت در این حوزه برای شناخت دو کشور از یکدیگر و فراهم آمدن زمینه توسعه روابط در عرصه های دیگر را بسیار مهم خواند.
خانم ایرینا خالیوا رئیس دانشگاه دولتی زبانشناسی و عضو آکادمی علوم روسیه نیز در این نشست با ابراز خرسندی از تدریس زبان فارسی در این دانشگاه گفت: از توسعه همکاری های دانشگاه با تهران استقبال می کنیم و امیدواریم بتوانیم برای گسترش ربان فارسی و فرهنگ و تمدن ایرانی نقشی ایفا کنیم.
وی از سفارت ایران برای کمک برای آموزش زبان فارسی در دانشگاه دولتی زبانشناسی مسکو قدردانی کرد.
دانشگاه دولتی زبانشناسی «ام.گ.ال.او» از بزرگترین دانشگاه های مسکو است که حدود 10 هزار دانشجو در آن تحصیل می کنند.
این دانشگاه در سال 1990 پس از تبدیل انستیتو دولتی تربیت معلم و تدریس زبان های خارجی مسکو به دانشگاه آغاز به کار کرد. در این دانشگاه 35 زبان خارجی از جمله فارسی تدریس می شود و این مرکز سه سال پیش راه اندازی شد.

4949

کد N991700

وبگردی