آفتاب

اهداف برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

اهداف برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با سه هدف فرهنگ‌سازی، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، سیدجواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در نشست هم‌اندیشی کارگروه استان‌های منطقه دو کشور (شامل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان) که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزار شد، ضمن تشکر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و همکاران وی به خاطر میزبانی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و معاون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران به خاطر حضور در این نشست، اظهار کرد: هنگامی که دکتر فاضلی گفتند «در گیلان 908 بقعه وجود دارد که اکثر آنها منتسب به امام موسی کاظم(ع) است»، احساس کردم به جایی آمده‌ام که شهر امام رضا(ع) و استانی رضوی است.

وی با بیان اینکه اساساً سه هجرت در دوره اسلام اتفاق می‌افتد که اسلام را نجات می‌دهد، تصریح کرد: یکی هجرت پیغمبر(ص) از مکه به مدینه است. دیگری هجرت امام حسین(ع) است که از مدینه به مکه آمدند و با توجه به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر خود از آنجا به سمت کوفه حرکت کردند و در کربلا به شهادت رسیدند که با شهادت ایشان و ریختن خونشان اسلام احیا شد.

جعفری افزود: اما هجرت تأثیرگذار دیگر، هجرت امام رضا(ع) از مدینه به خراسان بود که خطابه‌های آن حضرت و مناظرات ایشان با سران ادیان دیگر باعث جان گرفتن مجدد اسلام شد و تمدن اسلامی و تمدن شیعی پا گرفت.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که پیامبر (ص) علاوه بر حضرت زهرا(س) فقط درباره امام رضا(ع) از لقب پاره تن خود استفاده می کنند به دلیل این تداوم راه و احیای اسلام توسط ایشان باشد و پیامبر می‌خواستند به جهانیان بگویند «همان کاری که من کردم، امام رضا(ع) نیز در مقطع زمانی خودش انجام خواهد داد».

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرد: برگزاری جشنواره رضوی و جشن‌های دهه کرامت با توجه به وجود چنین امامی در کشور ما و اینکه تمدن پایه‌گذاری شده این امام موجب شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد، شکل گرفت.

جعفری اظهار کرد: از بدو تأسیس این جشنواره، نیت ما بر این بود که مانند دهه اول محرم که توسط مردم، پرشور و خودجوش برگزار می‌شود، در کنار این دهه عزا، یک دهه جشن نیز داشته باشیم و شاهد جوشش شادی در میان مردم، در دهه کرامت باشیم.

وی با اشاره به اینکه جریانی فرهنگی در کشور به عنوان دهه کرامت راه افتاده که از برکات جشنواره امام رضا(ع) است، خاطرنشان کرد: از دهه محرم بیش از 1200 سال گذشته است، ولی از برگزاری دهه کرامت فقط 14 سال می‌گذرد و قطعاً بعد از گذشت سال‌های بیشتر، این دهه به خوبی در بین مردم جا می افتد.

این مقام مسئول گفت: منطقه‌ای شدن جشنواره امام رضا (ع) به معنای یک موضوع و محدود کردن جشنواره در مناطق نیست، بلکه برای آن است تا استان‌های آن مناطق با هم‌افزایی و مشارکت در کارها و استفاده از ظرفیت تمام منطقه، در برگزاری هرچه بهتر تک تک جشنواره‌های هم به یکدیگر کمک کنند.

وی افزود: راهبرد ما در این طرح این است که هر استان برنامه خاص خود را داشته باشد، که تغییر در برنامه با تصمیم در کارگروه آن منطقه قابل انجام است و در این کارگروه، اولویت‌هایی که برای همکاری بیشتر در راستای فرهنگ‌سازی، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی رضوی در آن منطقه نیاز است، طرح و بررسی خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با بیان اینکه هیچ کس به اندازه افرادی که به طور مستقیم با جشنواره سر و کار دارند نمی‌توانند به جشنواره کمک کنند، به برگزاری اتاق‌های فکری که در هر یک از جشنواره‌های موضوعی دوره سیزدهم برگزار شد اشاره کرد و ادامه داد: پیشنهادات خروجی این کارگروه چه به لحاظ کمی و چه کیفی در برگزاری جشنواره می‌تواند مثمرثمر باشد.

جعفری با بیان اینکه کارهای فرهنگی قائم به افراد است، افزود: اگر افراد در جایی ثابت باشند، افزایش تجربه آنها می‌تواند باعث دادن راهکارهایی جدید شود.

وی همچنین خواستار طرح و تصویب چشم‌انداز پنج‌ساله در برگزاری جشنواره‌های موضوعی استان‌ها شد و عنوان کرد: استان‌هایی که تولید در جشنواره‌های آنها حرف نخست را می‌زند باید شورای تولید را در اتاق فکر خود راه‌اندازی کنند تا در این شورا برای چگونگی افزایش تولیدات، راهکار اندیشیده شود.

این مقام مسئول در پایان با تأکید بر اینکه امام رضا(ع) به کارهای ما نیاز ندارد، بلکه ما هستیم که از وجود این ذخیره و گنج در کشور برای رشد فرهنگ خود وام می‌گیریم، افزود: فعالیت‌هایی که ما در برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) انجام می‌دهیم جزو وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

انتهای پیام

کد N991608

وبگردی