آفتاب
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی اعلام کرد

رهاسازی مجدد برنج تراریخته با اخذ مجوزها/نتایج تست‌ محصول بر روی جوجه‌های یک روزه

رهاسازی مجدد برنج تراریخته با اخذ مجوزها/نتایج تست‌ محصول بر روی جوجه‌های یک روزه

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، رهاسازی مجدد برنج تراریخته را از برنامه‌های این پژوهشکده دانست و گفت: طی امسال علاوه بر احیای برنج تراریخته محصول تراریخته پنبه نیز به زیر کشت رفت که تحول وسیعی را در کشاورزی کشور ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر بهزاد قره‌یاضی در کارگاه آموزشی «آشنایی با مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی»، چغندر قند، برنج، یونجه، ذرت، پنبه و سیب زمینی تراریخته را از جمله محصولات تراریخته‌ای دانست که تاکنون تولید شده‌اند و افزود: آمریکا با 73.1 میلیون هکتار سطح زیر کشت، 40 درصد سطح زیر کشت جهانی محصولات تراریخته را در اختیار دارد و برزیل نیز با 1.9 میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات تراریخته، بعد از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد.

وی میزان سطح زیر کشت محصولات تراریخته کشور آرژانتین را 24.3 دانست و یادآور شد: در سال 2014 پنج کشور برتر جهان در زمینه کشت گیاهان تراریخته، بیشتر از 10 میلیون هکتار را به کشت این گیاهان اختصاص دادند.

قره‌یاضی به برنامه‌های ایران در این زمینه اشاره و اظهار کرد: رهاسازی بذور تراریخته از جمله برنامه‌های ما است و در این راستا درصدد هستیم تا با رعایت قوانین تولید تراریخته سالم و با اخذ داوطلبانه مجوز دوم اقدام به رهاسازی این برنج تراریخته از طریق تحقیق و توسعه کنیم.

وی با بیان این که در حال حاضر مراحل نهایی ثبت مجدد رقم برنج که شامل چندین واریته‌ها و رقم می‌شود را طی می‌کنیم، تصریح کرد: مجوز رهاسازی این بذور در سال 83 اخذ شد و ما با توجه به اعتمادی که به مسؤولان داریم، مجددا تقاضای اخذ مجوز رهاسازی را ارائه خواهیم داد.

قره‌یاضی با تاکید بر این که سیاست‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بر حمایت از محصولات تراریخته است، خاطرنشان کرد: معاونت علمی از پایان نامه‌های مرتبط با دوره دکتری مهندسی ژنتیک کشاورزی تا سقف 10 میلیون تومان حمایت می‌کند، ضمن آن که این محصولات مورد حمایت مسؤولان سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت قرار دارد.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با اشاره به خطر نابودی برنج تراریخته گفت: تلاش‌هایی در زمینه نابودسازی 120 تن برنج تراریخته صورت گرفت که این امر به دلیل فناوری هراسی بوده است.

وی با بیان این که این بذور در برخی از اراضی کشور کشت شد، اضافه کرد: اولین کشت آزمایشی برنج تراریخته در رشت بوده است که در سال 1383 اولین برنج تراریخته در رشت برداشت شد.

قره‌یاضی اضافه کرد: علاوه بر آن برای نخستین‌بار، محصول تراریخته پنبه را در کشور رونمایی کردیم و در سطوح آزمایشی وسیع و رعایت ایمنی زیستی به زیر کشت بردیم که این محصول تحول وسیعی را در کشور ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در تولید محصولات تراریخته از سم استفاده نمی‌شود، گفت: برنج تراریخته در دولت در حال نابودی بود و اکنون دوباره احیا شده و سال گذشته در چند استان با آزمایش میدانی و رعایت ایمنی زیستی کشت شد.

قره‌یاضی با تاکید بر این که برای برنج تراریخته تولید شده آزمایش‌های سلامت متعدد اجرایی شده است، یادآور شد: در این راستا بر روی جیره غذایی 800 جوجه یک روزه برنج تراریخته قرار دادیم که نتایج نشان داد بین گروهی که دارای جیره غذایی برنج تراریخته بود با گروهی که جیره غذایی غیر تراریخته داشت، تفاوت معنی‌داری وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که جوجه یک روزه نسبت به سم بسیار حساس است، یادآر شد: در این مطالعه جیره غذایی این جوجه‌ها به مدت 48 روز تنها برنج تراریخته بوده است.

قره‌یاضی همچنین به آزمایش‌های میدانی در این زمینه اشاره کرد و افزود: در این آزمایش اثرات حشره‌کش‌های شیمیایی و گیاهان تراریخته مقاوم به حشره‌کش‌ها بر روی حشرات غیر هدف مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد بر خلاف حشره کش‌ها که حشرات هدف و غیرهدف را از بین می‌برند، گیاهان تراریخته هیچ اثری بر روی موجودات غیر هدف ندارند.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای ارائه شده در دنیا 1.7 میلیون هکتار زیر کشت محصولات تراریخته در سال 1996 به 181.5 میلیون هکتار در سال 2014 افزایش یافته است.

در این کارگاه آموزشی، همچنین دکتر مطهر محسن‌پور، رئیس بخش بیوتکنولوژی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با ارائه مطالبی در زمینه مهندسی ژنتیک به زبان ساده، گفت: گیاه تراریخته باید در تمام محتوای ژنتیکی و صفات با گیاه غیر تراریخته اولیه یکسان باشد و فقط در صفتی که ژن آن به گیاه منتقل شده‎ است، تفاوت داشته باشد.

محسن پور با اشاره به این‌که در حال حاضر بیش از 181 میلیون هکتار از اراضی دنیا زیر کشت محصولات تراریخته است، خاطرنشان کرد: هیچ تکنولوژی دیگری در جهان این سطح از پیشرفت را نداشته است.

انتهای پیام

کد N991275

وبگردی