آفتاب

اتحادیه اروپا دوشنبه آینده رسما لغو تحریم ها علیه ایران را اعلام می کند

اتحادیه اروپا دوشنبه آینده رسما لغو تحریم ها علیه ایران را اعلام می کند

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اتحادیه اروپا دوشنبه آینده به محض تصویب اجرای برجام ،لغو تحریم ها علیه ایران را به صورت رسمی اعلام می کند، رییس جمهوری آمریکا نیز رسما بخشی از تحریم های ایران را لغو و بخش دیگر را تعلیق می کند.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی روز پنج شنبه در حاشیه یازدهمین دوره مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درمورد نحوه اجرای برجام اظهار داشت: دوستان امروز عازم وین اتریش هستند، اگر همه موارد طبق روال پیش برود به احتمال قوی روز دوشنبه ، روز تصویب برجام است.
رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: تصویب نه به معنای این که شخصی موردی را امضا کند، بلکه روزی است که طرفین به صورت رسمی پذیرش برجام را اعلام می کنند.
صالحی افزود: قطعا طرفین مذاکره کننده در درون خود مسیر لازم برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را طی کرده اند و دوشنبه آینده تصویب برجام اعلام می شود.
وی ادامه داد: به محض اعلام تصویب، اتحادیه اروپا لغو تحریم علیه ایران را به صورت رسمی اعلام می کند و رییس جمهوری آمریکا نیز رسما اعلام خواهد کرد بخشی از تحریم های ایران لغو و بخش دیگر تعلیق شود و وی متعهد به این امر است.
وی افزود: اما تاریخ اجرا زمانی تعیین خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران طبق تعهد در برجام قدم هایی در مورد نطنز، فردو و اراک بردارد که این کار طبق یک نقشه راه و در مدت 45 تا 60 روز انجام می شود.
معاون رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد: اواخر آذر و اوایل دی ماه شاهد اجرایی شدن برجام باشیم.
صالحی، سید عباس عراقچی، بهروز کمالوندی و چند کارشناس را از اعضای هیات اعزامی به وین عنوان کرد.
وی درمورد بعد فنی اقدام ایران در این بازه زمانی نیز اظهارداشت: تعداد سانتریفیوژها در نطنز و فردو باید به تعداد توافق شده در برجام برسند، در اراک نیز باید مخزن قبلی راکتور را برداشته و مخزن جدید را جایگزین کنیم.
وی به همکاری ژاپن با ایران در فعالیت های ایمن سازی هسته ای اشاره کرد و گفت: درحال گفت وگو با ژاپن و یکی ازکشورهای مرتبط با ایمنی هسته ای هستیم.
رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ایمنی یکی از ابعاد مهم صنعت هسته ای است، دلیل تاکید ما بر ایمنی هسته ای رویکرد مشترک همه کشورهاست زیرا آثار مخرب آن مرز نمی شناسد بنابراین باید کاملا احتیاط کرد.

**تشکر صالحی از مجلس و شورای نگهبان
رییس سازمان انرژی اتمی همچنین با تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در تصویب و تایید طرح اجرای برجام گفت: تایید این طرح با اکثریت آرا حمایتی قوی از دولت برای اجرای مراحل بعدی توافق است.
صالحی افزود: دولت جمهوری اسلامی در حال حاضر از یک حمایت قوی برای پیاده کردن برجام برخوردار است و با چشمی باز و با احتیاط لازم وارد خواهد شد تا مبادا خدشه ای به منافع ملی کشور وارد شود.
وی یادآور شد: در ایران نیز مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی این وظیفه را به عهده داشتند.
یازدهمین دوره مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی امروز با حضور علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، محمد رضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد، محمد رضا عارف و شماری از فعالان سیاسی کشور در مجتمع آموزشی آدینه تهران برگزار شد.
کد N990760

وبگردی