آفتاب
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبرداد:

ارزش غذایی و دارویی فراموش شده پوست نارنج در مازندران

ارزش غذایی و دارویی فراموش شده پوست نارنج در مازندران

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: پوسته سفید نارنج ماده‌ای است که در صنایع غذایی و دارویی کاربرد زیادی دارد اما ارزش آن در مازندران فراموش شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، مجید سعیدی به مناسبت روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره فرآورده‌های غذایی و ارزش آن در تامین سلامت، گفت: فرهنگ ایران اسلامی دارای فرهنگ غذایی ارزشمندی است و اولویت در سلامت جسم قبل از دارو به کیفیت مواد غذایی بستگی دارد.

وی با اشاره به وضعیت غذایی و توانمندی‌های جمهوری اسلامی در تولید مواد غذایی افزود: کشور هلند با 41 هزار متر مربع وسعت تقریبا دو برابر وسعت استان مازندران است، اما درآمد این کشور از کشاورزی و فرآورده‌های غذایی چند برابر صادرات نفت ایران است و این در صورتی است که شرایط آب و هوایی مازندران بهتر از هلند است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: ایران با توجه به این‌که در اطراف خود کشورهای مختلفی در همسایگی دارد ‌می‌تواند صادرات خوبی داشته باشد اما از این موقعیت و ظرفیت استفاده بهینه نمی‌برد.

وی افزود: صنایع غذایی استان مازندران این پتانسیل را دارد که مواد غذایی کل کشور را تامین کند.

سعیدی با بیان این‌که شناخت نسبت به استانداردهای بین‌المللی برای صنایع غذایی در رونق آنها و رشد صادرات تاثیرگذار است، افزود: این‌که ما بخواهیم صادرات خوبی داشته باشیم باید ابزارهای کنترل کیفیت در صنایع غذایی تقویت شود.

وی افزود: حوزه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تمام توان در کنار صنایع مواد غذایی استان است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در پوست نارنج روغنی وجود دارد که هر کیلو 450 دلار ارزش دارد و متاسفانه مردم در زمان تولید نارنج، پوست نارنج برای آنها یک معضل محسوب می‌شود و صنعتی که در کشور بتواند روغن پوست نارنج را استخراج کند، نداریم.

وی افزود: پوسته سفید نارنج ماده‌ای است که در صنایع غذایی و دارویی کاربرد زیادی دارد اما کارخانه تبدیلی آن در کشور موجود نیست.

سعیدی گفت: کشور ما ماده خام کتیرا را به صورت خام به قیمت نازل به کشور آلمان می‌فروشد و ژل آن را در بسته‌بندی‌های متنوع وارد می‌کند.

انتهای پیام

کد N990690

وبگردی