آفتاب

بلومبرگ: پایان تحقیقات آژانس صحنه را برای آغاز توافق هسته‌ای آماده می‌کند

بلومبرگ: پایان تحقیقات آژانس صحنه را برای آغاز توافق هسته‌ای آماده می‌کند

بازرسان سازمان ملل آماده هستند که روز پنج‌شنبه به تحقیقات خود درباره گذشته فعالیت هسته‌ای ایران پایان دهند و گام بعدی را به سمت رفع تحریم‌های مالی و نفتی اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران بردارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از بلومبرگ براساس توافق 14 ژوییه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازرسان این آژانس تا 15 اکتبر زمان دارند تا درباره ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های گذشته هسته‌ای اطلاعات را جمع کنند و مقامات ایرانی را مورد پرسش قرار دهند. پس از آن این بازرسان تا 15 دسامبر فرصت دارند تا پیش‌نویس ارزیابی خود را از بازرسی‌ها آماده و ارائه کنند.

از فوریه 2003 زمانی که مقامات ایرانی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کننده از تهران از طرح‌های خود برای آغاز غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی خبر دادند، فعالیت‌ هسته‌ای ایران در کانون بررسی دقیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است. در ماه مه 2008 و در نوامبر 2011 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آشکارا تردید‌هایی را درباره فعالیت ایران ابراز داشت.

تحقیقات پایانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فضا را برای توافق وسیع‌تر بین ایران و قدرت‌های جهانی برای وارد شدن به روز 18 اکتبر و به اصطلاح «روز تصویب» و زمانی که دو طرف اجرای تعهدات‌شان را آغاز می‌کنند، آماده می‌کند.

ایالات متحده و اروپا متعهد شده‌اند تا پیش‌نویس قانون رفع تحریم‌های انرژی و مالی را آماده کنند. ایران مجبور خواهد بود که سانتریفیوژها را در تاسیسات غنی‌سازی فوردو و نطنز کنار بگذارد و نیز راکتور آب سنگین اراک را بازطراحی کند. هم‌چنین لازم است تا ایران ذخایر اورانیوم غنی سازی شده خود را تا 95 درصد و تا پیش از آغاز رفع تحریم‌ها کاهش دهد.

تحریم‌های علیه ایران احتمالا در سه ماهه نخست سال 2016 و پس از این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که این کشور فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش داده است،‌ برداشته خواهد شد.

انتهای پیام

کد N990201

وبگردی