آفتاب

فرونشاندن بحران مهاجرت/شرط اروپا برای تداوم مذاکره با «اردوغان»

فرونشاندن بحران مهاجرت/شرط اروپا برای تداوم مذاکره با «اردوغان»

اتحادیه اروپا می گوید تا زمانی که دولت آنکارا سیل پناهجویانی را که به اروپا می آیند مهار نکند، حاضر به ادامه مذاکره با ترکیه و پذیرش عضویت این کشور نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا هشدار داد که ترکیه تنها زمانی می تواند از امتیازهای اتحادیه اروپا برخوردار شود که با موفقیت از پس مهار سیل پناهجویانی بر آید که به کشورهای اروپایی سرازیر می شوند.

تاسک در نامه ای که به سران کشورهای اتحادیه اروپا ارسال کرد ضمن اشاره به آغاز مذاکره با ترکیه برای فرنشاندن بحران مهاجرت نوشت: توافق با ترکیه وقتی معنی می دهد که این کشور در عمل به وعده خود مبنی بر کاهش شمار مهاجرینی که به سمت اروپا می روند، موفق شود. واگذاری امتیاز به دولت آنکارا تنها در صورت تحقق این وعده توجیه پذیر خواهد بود.

طبق توافق های اولیه بین ترکیه و اتحادیه اروپا قرار شده است که کشورهای اروپایی مبالغی برای ساماندهی وضعیت مهاجران سوری در اختیار ترکیه قرار دهند و از طرف دیگر همکاری های خود با این کشور را در عبور مهاجران به خاک اروپا بیشتر کنند.

اظهارات اخیر تاسک را می توان واکنشی به شروط تعیین شده از سوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه برای اسکان پناهجویان در خاک این کشور به حساب آورد.

اردوغان در سفری که هفته پیش به بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) داشت، ایجاد منطقه امن در شمال سوریه؛ پشتیبانی از مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، ارائه تسهیلات لازم برای شهروندان ترکیه برای ورود به کشورهای اروپایی و ایجاد زمینه برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را به عنوان شروط خود مطرح کرد.

در این میان، تاکید تاسک بر مقوله واگذاری امتیازات بیشتر به مورد آخر یعنی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اشاره دارد. درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به جامعه اروپا (نهادی که بعدها به اتحادیه اروپا تبدیل شد) در ۱۴ آوریل ۱۹۸۷ ارائه شد. ترکیه از ۱۲ دسامبر ۱۹۹۹ به طور رسمی به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه شناخته شد و مذاکرات برای الحاق ترکیه در این اتحایده از سوم  اکتبر ۲۰۰۵ آغاز گردید. با این وجود درخواست ترکیه برای حضور در اتحادیه هنوز راه به جایی نبرده است.

برخی از اعضای اتحادیه نظیر آلمان و فرانسه با انتقاد از سیاست های اردوغان در مواردی چون نقض حقوق بشر و عدم آزادی مطبوعات، از عدم آمادگی ترکیه برای حضور در اتحادیه سخن گفته اند.

کد N989811

وبگردی