آفتاب

انتخابات بورکینافاسو 29 نوامبر برگزار می‌شود

انتخابات بورکینافاسو 29 نوامبر برگزار می‌شود

دو تن از نامزدهای انتخابات بورکینافاسو پس از نشست با مقامات دولت موقت این کشور اعلام کردند: انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بورکینافاسو که به خاطر کودتای ناکام به تعلیق درآمده، 29 نوامبر (هشت آذر) سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ابلس اودرائوگو، یکی از نامزدهای انتخابات بورکینافاسو گفت: تاریخ 29 نوامبر سال جاری میلادی توسط تمامی سیاستمداران کشور برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تعیین شده است.

راک مارک کریستین کابوره، یکی دیگر از نامزدهای ریاست جمهوری بورکینافاسو تایید کرد که قرار است این تاریخ در نشست امروز (چهارشنبه) کابینه تصویب شود.

این انتخابات که به عنوان بزرگترین گام در راستای دموکراسی بورکینافاسو محسوب می‌شود ابتدا برای تاریخ 11 اکتبر (19 مهر) سال جاری میلادی تعیین شده بود اما پس از کودتای کوتاه مدت سرآمدان وفادار به بلیس کامپائوره، رئیس جمهوری سابق بورکینافاسو به تعویق افتاد.

گارد ریاست جمهوری 17 سپتامبر کودتایی را در بورکینافاسو اعلام کرد و این کشور را به مدت شش روز به آستانه آشوب کشاند اما پس از آنکه رهبران این کودتا اعلام کردند این اقدامشان از محبوبیت مردمی برخوردار نیست این قیام فروپاشید.

گارد ریاست جمهوری خلع سلاح شده و رسما طی مراسمی در اواگادوگو پایتخت بورکینافاسو که اوایل سال جاری میلادی برگزار شده بود منحل شد.

کامپائوره پس از 27 سال ریاست جمهوری سرانجام سال گذشته میلادی در پی یک قیام مردمی سرنگون شد. تعدادی از معاونین و طرفداران وی نیز به خاطر این کودتا بازداشت شدند.

میشل کافاندو، رئیس جمهوری موقت بورکینافاسو هفته گذشته رهبری سه هزار تن را در مراسم عزاداری به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان این کودتای نافرجام به عهده داشت.

در این کودتای نافرجام 14 تن کشته و 251 تن دیگر زخمی شدند.

انتهای پیام

کد N989693

وبگردی