آفتاب

دادگاه کیفری بین‌المللی به دنبال تحقیقات از روسیه و گرجستان درباره جنگ 2008

دادگاه کیفری بین‌المللی به دنبال تحقیقات از روسیه و گرجستان درباره جنگ 2008

دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) اعلام کرد، تحقیقات درباره جنگ سال 2008 میان روسیه و گرجستان از طرفین درگیر به ظن ارتکاب جرمی شامل کشتار حافظان صلح و حمله به غیرنظامیان انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، فاتو بنسودا، رئیس دادگاه کیفری بین‌المللی روز سه‌شنبه گفت که تحقیقات گرجستان در رابطه با جنایات منسوب به نیروهایش متوقف شده است و از این رو وی از قضات درخواست کرده تا اجازه تحقیقات را صادر کنند.

به گفته بنسودا، قسمتی از روند تحقیقات در روسیه در حال انجام است و مدارکی از 113 مورد کشتار غیرنظامیان گرجستانی و آواره شدن 18 هزار و 500 تن در نتیجه کمپین جابجایی اجباری از سوی مقام‌های اوستیای جنوبی در دست است.

دادستان‌ها می‌گویند، جمعیت قومی گرجستانی‌ها در مناطق درگیر دست‌کم 75 درصد کاهش یافته است و برخی از جرایم با احتمال مشارکت نیروهای مسلح روسیه انجام شده است. به گفته آنها، مدارکی دال بر دست‌ داشتن نیروهای اوستیای جنوبی و گرجستان در حمله به نیروهای حافظ صلح وجود دارد.

جنگ در اوستیای جنوبی در اوت 2008 پس از روزها نبرد سنگین میان نیروهای گرجی و استقلال‌طلبان اوستیای جنوبی آغاز شد. پس از اعلام آتش‌بس در تاریخ هفت اوت نیروهای ارتش گرجستان در عملیات غافلگیرانه‌ای چخینوالی مرکز جمهوری غیررسمی اوستیای جنوبی را تحت تصرف نیروهای خود قرار دادند. این عملیات واکنشی نسبت به حملات منتسب به نیروهای جدایی‌خواه اوستیای جنوبی به روستاهای گرجستان بود. در هشت اوت روسیه در واکنش به این حملهٔ گرجستان، نیروهای خود را در مرز با اوستیا قرار داد و تانک‌های خود را وارد شهر چخینوالی کرد.

به گفته دادستان‌های دادگاه کیفری بین‌المللی، مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد نیروهای جدایی‌طلب اوستیا و نیروهای گرجی در حمله به صلحبان‌ها نقش داشتند. به گفته آنها، حملات از مواضع اوستیای جنوبی به کشته شدن دو صلحبان گرجی انجامید و در همین حال نیروهای گرجستانی 10 نیروی حافظ صلح روسیه را کشته و تاسیسات درمانی آنها را تخریب کردند. حال قضات باید برای آغاز تحقیقات کامل تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام

کد N989308

وبگردی