آفتاب
یک کارشناسی دینی تبیین کرد

چگونگی بهشتی شدن از نگاه قرآن کریم

چگونگی بهشتی شدن از نگاه قرآن کریم

مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی در تشریح چگونگی بهشتی شدن از نگاه قرآن کریم گفت: نباید گفت که بهشت رفتن سخت است، ولی برای بهشتی شدن باید تلاش کرد.

حجت‌الاسلام حمید حسن‌جهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی، ادامه داد: ایمان بایسته و کردار شایسته، شمار زیادی از آیات قرآن را به خود اختصاص داده که در بحث و کاوش بهشت نقش کلیدی دارد.

وی از وعده پروردگار به آنانی که کردار شایسته دارند، گفت و خاطرنشان کرد: خدای متعال در سوره بقره آیه 25 می‌فرماید: بَشِّر الَّذِین امَنوا وعَمِلوا الصّالِحات أَنَّ لَهُم جَنات تَجری مِن تَحتِهَا الأَنهار، به آنان که ایمان آورده و کردار شایسته دارند، مژده بده که همانا برایشان باغ‌هایی است که زیر آنها نهرها جاری است.

حسن‌جهان یادآور شد: در آیه 82 سوره بقره می‌خوانیم وَالَّذِین امَنوا وعَمِلوا الصّالِحات أوُلئِک أَصحاب الجَنه هُم فیها خالِدون" و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‏‌اند آنان اهل بهشتند و در آن جاودان خواهند ماند.

وی افزود: تقوا وصف پارسایان است و در واقع از ایمان و عمل صالح جدا نیست، جز آن که قرآن بر پایه برخی از ویژگی‌ها و پیام‌هایی که برای اوصاف مخصوص است برای آنها واژه‌هایی انتخاب و به آنها عنوان جدا بخشیده است، بیشترین کرامت و صفتی که پیام و مژده بهشت را به همراه دارد تقوای الهی است و آیات فراوانی در این باره نازل شده است.

مسئول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی با اشاره به آرام شدن دل با یاد خدا گفت: دلی که به یاد خدا آرام گرفته، مطمئن و استوار گشته سرانجام به سوی خدا و به بهشت ویژه الهی درخواهد آمد و همانطور که در سوره فجر آیات 27-30 آمده است: یا أَیَّتُها النَّفس المُطمَئِنه إِرجِعی إِلی رَبِّک راضیه مَرضیه فَادْخُلی فی عِبادی وادْخُلی جَنَّتی ای نفس قدسی و به یاد خدا دل‌آرام، در حالی که از قضای خدا خشنودی و تمام عقاید و اخلاق و اعمال تو مورد پسند خدا است به سوی پروردگارت باز گرد و در میان بندگان من وارد و در بهشت من داخل شو.

وی از یافت شدن همه نعمت‌ها در بهشت گفت و افزود: بهشت جایی است که خداوند برای نیکوکاران آماده ساخته و همه نعمت‌ها در آن یافت می‌شود. نعمت‌ها و خوشی‌های بهشتی با نعمت‌های این دنیا تفاوت بنیادی دارند و تعابیر این جهانی، توان تفسیر حقایق بهشتی را ندارند، چنان که جنین در رحم مادر توان درک واقعیت‌های دنیا را ندارد.

حسن‌جهان با استناد به آیه 23 سوره آل عمران ادامه داد: در آیه 133 سوره آل عمران خداوند می‌فرماید: و برای نیل به آمرزشی از پروردگار خود و بهشتی که پهنایش به قدر آسمان‌ها و زمین است و برای پرهیزگاران آماده شده است بشتابید.

وی افزود: آن‌کس که از اوامر و نواهی خدا و رسولش پیروی کند، خدا او را به بهشت در می‌آورد.

حسن‌جهان با اشاره به ستوده شدن آنان که هیچ گاه نماز را ترک نمی‌کنند، تاکید کرد: آنان که هیچ گاه نماز را ترک نمی‌کنند و در ادای آن، وقت و شرایط لازم را ارج می‌نهند و به روح و حقیقت آن پی برده‌اند و هیچ چیز را بر این فریضه الهی ترجیح نمی‌دهند، در قرآن ستوده شده‌اند و جایگاه ابدی آنان بهشت است، قرآن در آیات 34 و 35 سوره معارج می‌فرماید: و کسانی که بر نمازشان مداومت می‌ورزند، آنها هستند که در باغ‌هایی از بهشت‏، گرامی خواهند بود.

انتهای پیام

کد N989052

وبگردی