آفتاب
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی:

لازم نیست که همیشه جنبش دانشجویی فعال باشد

لازم نیست که همیشه جنبش دانشجویی فعال باشد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: همان طور که لازم نیست همه چیز را با دوران اول انقلاب بسنجیم لازم نیست که جنبش دانشجویی دائمی داشته باشیم. فعالیت‌های نسل جدید دانشجویان قابل احترام است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا جلایی پور در جشن آغاز سال تحصیلی که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد در مورد فعالیت‌های دانشجویی اظهار کرد: می‌گویند که فعالین دانشجویی فیتیله فعالیت‌هایشان را پایین کشیدند یعنی دیگر کاری ندارند که در داخل دانشگاه یا در جامعه چه می‌گذرد.

وی ادامه داد:‌ در این تحلیل فردگرایی منفی به چشم می‌خورد. فردگرایی منفی یعنی آدم‌ها فقط به فکر خودشان هستند. این در حالی است که یکی از نقش‌های تاریخی فعالیت دانشجویی در 70 سال اخیر میانجی‌گری بین روشنفکران، منتقدین، کارشناسان دلسوز با افرادی بوده است که از جامعه طرد شدند یا صدایشان به گوش نمی‌رسد.

این استاد دانشگاه ابراز عقیده کرد : برخی از انتقاداتی که به جنبش دانشجویی وارد می‌شود را قبول دارم به طور مثال ما جنبش دانشجویی مستقل نداریم؛ چرا که وقتی جنبش در هر جای دنیا به هر شکلی راه می‌افتد همه مردم متوجه‌اش می‌شوند. از این رو است که می گویند در فضای دانشگاه امروزه جنبشی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اما نکته آن است که نباید فعالیت دانشجویان را حتما از دریچه وجود یک جنبش دید. دانشجویان می‌توانند در فضای اجتماعی فعالیت کنند بدون آن که جنبشی وجود داشته باشد.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تصریح کرد: جنبش‌ها چند علیتی هستند تنها علت ایجاد یک جنبش به راه افتادن عده‌ای پشت سر هم نیست. پدیده‌هایی در جامعه رخ می‌دهند و با هم برخورد می‌کنند و پس از آن جنبشی شکل می‌گیرد.

وی افزود: نکته دیگر آن است که نباید انتظار داشته باشیم که در تمام مقاطع گذر عمر یک جامعه جنبش‌ها حضور داشته باشند. این امری خطرناک است. نمونه‌اش عقاید تندروهای امروزی است که فکر می‌کنند باید همه اتفاقات امروز مانند دوران اول انقلاب باشد. حتی گاهی جمهوری اسلامی را هم مقابل انقلاب قرار می‌دهند.

جلایی پور همچنین گفت: من عقیده دارم که در کشور ایران در مقطع فعلی جنبش دانشجویی وجود ندارد اما فعالیت‌های جمعی هست. همین الان دانشجویان جمع‌گرا یا با فردیت مثبت حرکت‌های جمعی را شکل دادند. بحث‌های محیط زیست،‌ شکاف سیاسی و ... را پیش می‌کشند و صدای کسانی می‌شوند که کنار کشیده‌اند.

وی در پایان ابراز عقیده کرد: من به آینده امیدوار هستم. یک تقاطعی در حوادث تاریخی پیش می آید و دوباره ما متوجه می‌شویم که جنبش دانشجویی زنده است. مثل زمانی که در سال 92 متوجه شدیم نسل جدید جنبش دانشجویی با نسل گذشته‌اش تفاوت دارد. برای بهتر شدن فضا باید مواظب مهندسی فضای فرهنگی باشیم. همچنین فراموش نکنیم که جامعه دانشجویی امروز در رکود تورمی فلاکت‌باری زندگی می‌کند. در چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشیم جنبش دانشجویی حرکت خاصی انجام دهد. همین فعالیت‌هایی هم که می‌کند قابل احترام است.

انتهای پیام

کد N988867

وبگردی