آفتاب

نگرانی آمریکا از افزایش ذخایر پلوتونیوم جدا شده در ژاپن

نگرانی آمریکا از افزایش ذخایر پلوتونیوم جدا شده در ژاپن

مشاور اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده با اشاره به این که ژاپن در حال حاضر دارای ذخایر پلوتونیوم رو به افزایشی است، نگرانی‌ها را درباره‌ی برنامه ژاپن برای باز فرآوری سوخت هسته‌ای مصرفی ابراز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان هولدرن در گفت‌وگو با روزنامه آساهی شیمبون در توکیو تاکید کرد: ما ترجیح می‌دهیم که شاهد رشد ذخایر بسیار زیادی از پلوتونیوم جدا شده ژاپن نباشیم.

هولدرن مشاور اوباما در مسائل تکنولوژی و علم برای شرکت در جلسه کمیته سطح بالای مشترک درباره‌ی همکاری‌های تکنولوژی و علم ژاپن و آمریکا در توکیو به سر می‌برد.

کابینه اوباما از تمامی کشورها درخواست کرده است که حجم پولوتونیوم خود را به دلیل این که می‌تواند برای سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد، کاهش دهند. مقامات ایالات متحده گمان می‌کنند که محدود کردن پولوتونیوم برای افزایش منع گسترش سلاح هسته‌ای و جلوگیری از اقدامات تروریستی با استفاده از سلاح هسته‌ای بسیار مهم است.

مشاور اوباما در این باره افزود: ایالات متحده این موضع را اتخاذ کرده که بهتر است کشورهایی که در حال حاضر باز فرآوری نمی‌کنند، نباید وارد آن شوند زیرا باز فرآوری منجر به تولید پلوتونیوم جدا شده می‌شود و قاعدتا پلوتونیویم جدا شده می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای به کار رود. نگرش کلی ما این است که باز فرآوری کم‌تر در جهان بهتر از بازفرآوری بیش‌تر است.

ژاپن به بریتانیا و فرانسه ماموریت داده است تا به منظور استخراج پلوتونیوم سوخت مصرفی هسته‌ای‌اش را باز فرآوری کنند. در پایان سال 2014 ژاپن دارای ذخایر پلوتونیوم به مقدار 47.8 تن بود که در داخل و خارج از این کشور نگهداری می‌شد. در پایان سال 2000 ذخیره پلوتونیوم ژاپن 37.2 تن بود.

ژاپن به عنوان بخشی از برنامه چرخه سوخت هسته‌ای خود طرح حرارت پلوتونیوم را ارائه کرده است که مستلزم مخلوط کردن پلوتونیوم با اورانیوم برای تولید اکسید اورانیوم – پلوتونیوم است.

با این حال فاجعه سال 2011 در نیروگاه انرژی هسته‌ای فوکوشیما آینده چندین پروژه‌ را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. این پروژه‌ها در عوض منجر به افزایش ذخایر پلوتونیوم ژاپن به مقداری شد که می‌تواند 6 هزار کلاهک هسته‌ای تولید کند.

پیش از این چین نیز نسبت به افزایش پلوتونیم ژاپن هشدار داده بود.

در مطالعات مشترک انجمن خلع سلاح و کنترل تسلیحات چین و موسسه اطلاعات هسته‌ای و اقتصادی چین آمده است: این واقعیت که ژاپن مقدار بیش‌تری مواد شکاف‌پذیر در مقیاس تسلیحاتی به ویژه پلوتونیوم جدا شده جمع‌آوری می‌کند، ژاپن و کشورهای همسایه‌اش و نیز همه جهان را در معرض خطر قرار خواهد داد.

انتهای پیام

کد N988659

وبگردی