آفتاب
نطق میان دستور؛

پورابراهیمی: دولت به مجلس درباره آثار اقتصادی اجرای برجام گزارش دهد

پورابراهیمی: دولت به مجلس درباره آثار اقتصادی اجرای برجام گزارش دهد

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تصویب جزییات طرح اجرای برجام در جلسه علنی امروز مجلس گفت: با توجه به تصویب جزییات برجام در جلسه امروز، اکنون مردم و نمایندگان منتظرند که بر اساس قول‌های داده شده آثارش را در اقتصاد ایران ببینند از این رو ما تا پایان امسال گزارش‌هایی از دولت می‌گیریم و در ماه‌های ابتدایی سال آینده نیز اقدام خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) و در نطق میان دستور با تاکید بر اینکه حل مسائل اقتصادی امروز به عنوان اولویت اول نظام اجرایی کشور است، گفت: از آن جا که موضوع برنامه هسته‌ای به عنوان دستور کار اول کشور کاملا با مباحث اقتصادی در ارتباط است، سوال مردم این است چه اقداماتی باید صورت گیرد تا مشکلات اقتصادی کشور برطرف شود؟

وی با بیان اینکه دو دیدگاه رفع تحریم ها برای حل مشکلات اقتصادی و اصلاح ساختار اقتصادی از درون در اقتصاد ایران در این رابطه مطرح می‌شود، گفت: این سوال قبلا در مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در چند سال قبل با حضور آقایان نوبخت، نیلی، ترکان و نعمت‌زاده مطرح شد و آن‌ها پاسخ دادند که بر اساس گزارش این مرکز، حداکثر 20 درصد از مشکلات اقتصادی کشور مربوط به تحریم‌ها است و 80 درصد آن به سوءمدیریت در اقتصاد کشور برمی‌گردد.

پورابراهیمی با طرح این پرسش که چرا بر اساس اظهار نظر دولت همه چیز به تحریم‌ها گره خورده است؟ افزود: دولت حتی تأخیر در تصویب برجام را با هزینه دلاری روزانه محاسبه می‌کند. چرا به مردم آدرس غلط می‌دهید و ناکارآمدی برخی وزرا و مدیران ارشد دولتی در موضوعات اقتصادی به حساب تحریم‌ها گذاشته می‌شود؟

وی ادامه داد: عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که سالانه 25 میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضربه می‌زند، چه ارتباطی به موضوع تحریم‌ها دارد؟ ارتباط اتخاذ سیاست‌های ضد تورمی به جای سیاست‌های ضد رکودی که اکثر بنگاه‌های اقتصادی را به تعطیلی کشانده با تحریم‌ها چیست؟ همچنین قفل کردن حجم نقدینگی در کشور و عدم تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی در کشور چه ارتباطی به تحریم‌ها دارد؟

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به گزارشی از بانک مرکزی در خصوص مجموع منابع سال گذشته گفت: طبق این گزارش مجموع منابع سال گذشته به عنوان اعتبارات در کشور توزیع شده، 340 میلیارد تومان است که از این رقم، پول تازه‌ای که به یک سرمایه گذاری جدید تبدیل شود، بین 20 تا 25 درصد است و 75 درصد این منابع استمهال وام‌های قبلی است. حال اینکه با عدم تأمین نقدینگی برای بنگاه‌های کشور در کنار سیاست‌های ضد تورمی و عدم اعمال سیاست‌های ضد رکودی شاهد چنین وضعیتی در اقتصادی کشور هستیم.

پورابراهیمی با قدردانی از دولت در بحث تورم گفت: نرخ تورم در سال گذشته 15.6 درصد بود که قرار بود با این نرخ تورم کاهش نرخ سپرده‌ها و به تبع آن کاهش نرخ تامین مالی به عنوان بزرگترین چالش اقتصادی کشور را انجام دهیم اما از اردیبهشت‌ماه که کاهش 2 درصدی در شورای پول و اعتبار تصویب شد تا امروز، به دلیل عدم نظارت بانک مرکزی بر موسسات غیرمجاز، بازار بین بانکی و عدم تجدیدنظر در نرخ ذخیره قانونی و امثال آن‌ها شاهد عدم اجرای این مصوبه هستیم و کماکان نرخ تأمین مالی در اقتصاد در حول و حوش 28 درصد سیر می کند که برای اقتصاد کشور سم مهلک است.

وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در هفته دولت مبنی بر اینکه دولت باید فرمانده اقتصادی داشته باشد، افزود: این جمله بدان معنا است که امروز در دولت فرمانده اقتصادی وجود ندارد به طوری که سیاست‌های ضد و نقیض اعضای کابینه در حوزه اقتصادی آثاری برای کشور داشته است چنانچه نگاه وزیر نفت برای تأمین خوراک پتروشیمی ها با نگاه وزیر اقتصاد، نگاه وزیر صنعت در بحث تأمین مالی با نگاه رئیس کل بانک مرکزی و اظهار نظر وزیر اقتصاد در خصوص ورود محصولات پتروشیمی به بورس و کالا با نگاه وزیر صنعت متفاوت است لذا با این شرایط ضد و نقیض چگونه می‌توان اقتصاد کشور را اداره کرد؟

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: این اتفاق باعث شده 180 هزار میلیارد تومان ارزش بازار سرمایه در کشور کاهش پیدا کند و شاخص از 65 هزار واحد به حدود 60 هزار واحد رسیده است که این وضعیت به اصلاح ساختار درونی نیاز دارد، کار به جایی رسیده که 4 وزیر دولت در خصوص سیاست‌های اقتصادی انتقاد می‌کنند که باید این وضعیت را رییس جمهور جمع کند چون این شرایط نمی‌تواند استمرار پیدا کند؛کار به جایی رسیده است که وزارت کار اعلام می کند نه تنها شغل جدیدی ایجاد نشده بلکه یک میلیون شغل در کشور در طول دو سال از بین رفته است .

نماینده مردم کرمان در ادامه در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار اجرای قانون تعیین تکلیف معلمان پیش دبستانی شد وگفت که این قانون به صورت سلیقه‌ای در کرمان اجرا می‌شود حال اینکه طبق این قانون وزیر باید حق این افرادی را که سا‌لها تلاش می‌کنند بگیرد اما متأسفانه این قانون در کرمان و برخی استان‌ها اجرا نمی‌شود.

وی همچنین در تذکری به وزیر رفاه بابت عدم پرداخت حقوق بازنشستگان گفت: تغییر مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد چالش جدیدی در این زمینه ایجاد کرده است.

این نماینده اصولگرای مجلس در تذکری به وزیر کشور گفت: نشست‌های سیاسی زودهنگام برای انتخابات مجلس به فعالیت‌ها ضربه می‌زند، آقای وزیر کشور کسانی که در جریان فتنه حضور داشتند نباید انتخابات را به شکلی رقم بزنند که رویکرد زودهنگام برایش داشته باشد.

وی در پایان در تذکری به وزیر اقتصاد نسبت به اجرایی نشدن خط اعتباری برای خرید محصولات پسته در استان کرمان به عنوان ماحصل زحمات کشاورزان انتقاد کرد.

انتهای پیام

کد N988545

وبگردی