آفتاب
در بیش از 3100 نقطه از ایران و جهان

مراسم شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه محرم برگزار می‌شود

مراسم شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه محرم برگزار می‌شود

دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) گفت: عظیم‌ترین و بی بدیل‌ترین اجتماع مادران و شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه ماه محرم‌الحرام همزمان در بیش از 3 هزار و 100 نقطه از ایران و جهان برگزار می‌شود.

وی گفت: این مراسم در تهران از ساعت 8:30 دقیقه در مصلای تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داوود منافی‌پور در نشست خبری تشریح برنامه‌های بزرگداشت روز جهانی حضرت علی اصغر (ع)، با بیان اینکه «در سال 1382 بزرگداشت حضرت علی اصغر (ع) را از مهدیه تهران آغاز کردیم» اظهار کرد: ماهیت این حرکت واقع‌گویی حادثه عاشوراست، آن هم با نقطه عطف و محوریت شهادت حضرت علی اصغر (ع). ما می‌خواهیم قصه یک اتفاق بزرگ را که در 1000 سال پیش اتفاق افتاده است برای مردم با حضور مادران و نوزادان با زبان احساس و عاطفه بازگو کنیم.

وی ادامه داد: ما در سال اول 800 دست لباس سبز علوی با عنوان نماد پرچم علوی و با پیشانی بند یا صاحب‌الزمان تهیه کردیم و دلیل این پیشانی‌بند این بود که می‌خواستیم مادران فرزندان خود را نذر قیام صاحب‌الزمان (عج) کنند و فرزندان خود را با فرهنگ مهدوی بزرگ کنند. در سال اول نزدیک به 1500 نفر در این برنامه شرکت کردند و در سال دوم این مراسم در 8 شهر از سراسر جهان از جمله کربلا، مشهد، قم، کویت، عراق، بحرین و تهران برگزار شد همچنین در سال چهارم در 213 نقطه از جهان برگزار شد و امسال که سیزدهمین سال این گردهمایی بی‌نظیر و بی‌بدیل است این مراسم در بیش از 3100 نقطه از جهان در اولین جمعه ماه محرم‌الحرام برگزار می‌شود.

دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) ادامه داد: ما طی این سال‌ها یکسری برنامه‌های بلند مدت از دو تا 10 سال داریم که در 10 سال اول 3800 دست لباس تهیه و به استان‌ها اهدا کردیم و در مجموع بین 10 تا 15 هزار دست لباس در 10 سال اول به برگزار کنندگان اهدا کردیم. در پایان این 10 سال درصدد بودیم که متولیان جلسات برای برگزاری مراسم بر روی پای خود بایستند. به همین جهت توزیع لباس‌ها را کمتر کردیم. اکنون بیش از 70 کارگاه خیاطی در ایران و چند کشور جهان مشغول کار هستند. مثلاً در استان فارس حدود 60 هزار لباس دوخته و توزیع می‌شود.

منافی‌پور گفت: در سال گذشته حدود چهار میلیون مادر و فرزند در این مراسم شرکت کردند. اما امسال اهدای لباس را در داخل کشور قطع کرده‌ایم و مسئولان استان‌ها این توزیع را بر عهده گرفته‌اند. اولین جمعه ماه محرم به عنوان روز جهانی حضرت علی اصغر (ع) است که امسال مصادف شده با دوم محرم و 24 مهرماه. درصدد هستیم که این مراسم را در یونسکو و سازمان ملل هم ثبت کنیم.

وی ادامه داد: می‌خواهیم امسال مجمع عمومی را در داخل و خارج تشکیل بدهیم که اعضای آنها عبارتند از 7 نفر از ایران، 3 نفر از کشور عراق و درصددیم از کشورهای بحرین، قطر، هند، کشمیر، پاکستان، نیجریه، اروپا و آمریکا هر کدام یک نماینده داشته باشند.

وی عنوان کرد: در بحرین 11 جلسه شیرخوارگان حسینی برگزار می‌شود. در کشور عراق بیش از 150 جلسه و در کشور عربستان هم 10 جلسه مختص شیرخوارگان حسینی برگزار می‌شود. هدف ما امسال جامعه آفریقا و هند بود که متأسفانه در کشور هند به دلیل یک سری از مسائل موفق نبودیم. در ایالت‌های آمریکا هم مراسم شیرخوارگان حسینی در ایالت‌های کالیفرنیا، فلوریدا، تگزاس و... برگزار می‌شود. همچنین در کشورهای اروپایی و آسیایی این مراسم در کشورهای آلمان، سوئد، کانادا، ترکیه، آذربایجان،‌ پاکستان، هند، افغانستان، روسیه،‌ اوکراین، مالزی، فیلیپین، تایلند، استرالیا، بنگلادش و خیلی از کشورهای دیگر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ما در سال 94 دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی (ع) داریم، یکی از برنامه‌های بلندمدت ما این است که بتوانیم در کشور هند کارگروه‌هایی داشته باشیم که این مراسم به نحو احسن برگزار شود. همچنین برگزاری کنگره بین‌المللی شعر از جمله‌ برنامه‌های بلندمدت ماست که می‌خواهیم شعر‌هایی با مفهوم مظلومیت حضرت علی اصغر (ع) در روز عاشورا به 5 زبان زنده دنیا سروده شود و امسال فراخوان کنگره بین‌المللی شعر را بعد از مراسم می‌دهیم.

دبیر بین‌المللی مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) گفت: ما برای بیش از 800 شاعر در دیگر کشورها پیام داده‌ایم و به آنها گفته‌ایم فرای از دین و مذهب می‌خواهیم که آزاده باشید و اگر می‌خواهید در این راستا شعرهایی را بگویید. ما برای مراسم بزرگداشت حضرت علی اصغر (ع) فقط هدفمان شیعیان نیستند بلکه فراخوان را در بین سنی‌ها، ‌مسیحیت و ادیان مختلف داده‌ایم.

مناف‌پور با بیان اینکه به دنبال راه‌اندازی نهضت عاشوراپژوهی در جهان هستیم، گفت: در سال گذشته بازتاب خبری این مراسم را در اکثر رسانه‌های دنیا داشتیم.

دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) یادآور شد: این حرکت ما سیاسی‌ترین، پاک‌ترین و نرم‌ترین سیاست قبل از ظهور است. اگر ما بتوانیم این مفهوم و فرهنگ عاشورا را در جهان مطرح کنیم کار عظیم و بزرگی انجام داده‌ایم.

وی افزود: معرفی حضرت علی اصغر (ع) به جهان سند بی‌گناهی امام حسین (ع) است. حضور مادران و نوزادان در این مراسم جهان را تکان می‌دهد. چرا که این مراسم روح و جسم انسان‌هایی که در پی حقیقت هستند را بیدار می‌کند. ما به دنبال تکان دادن روح آزادگان در جهان هستیم.

انتهای پیام

کد N988538

وبگردی