آفتاب

پوشش 20 درصد اراضی مهرستان توسط جنگل‌های داز

پوشش 20 درصد اراضی مهرستان توسط جنگل‌های داز

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهرستان گفت: حدود 15 تا 20 درصد از مساحت اراضی و کوهستان‌های مهرستان با جنگل‌های داز پوشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، به نقل از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهرستان، محمدامین پورمند افزود: درختچه‌های داز با توجه به شرایط جوی و اقلیم گرم و خشک حاکم در شهرستان‌های مهرستان، سراوان و نیکشهر به وفور یافت می‌شود.

وی ادامه داد: دازها عمدتاً در بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌های فصلی و هم‌چنین دامنه کوه‌ها رشد و نمو کرده و به زیستگاهی مطمئن برای پرندگان و دیگر جانوران منطقه تبدیل شده است.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار دازها در کاهش فرسایش و جلوگیری از سیلاب در منطقه تصریح کرد: درختچه‌های داز با توجه به محیط رشد خود که عمدتاً بستر رودخانه‌ها و حریم آن است نقش بسزایی در کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از وقوع سیلاب در منطقه دارند.

وی گفت: این عرصه‌های جنگلی به کمک شاخ و برگ دازها از سرعت باد می‌کاهد و ریشه داز خاک را کند کرده و مانع ایجاد فرسایش می‌شود.

پورمند ادامه داد: علاوه بر این داز ضمن کنترل سیلاب، سرعت روان آب‌های ناشی از بارندگی و سیلاب‌ها را نیز کاهش می‌دهد و توام با آن، فرصت تغذیه و نفوذ آب به سفره‌های آب زیرزمینی را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: درختان داز با جذب برگاب از یک سو و هدایت آن به اندام‌های خود، سبب کندی جریان‌های تند و سیلابی می‌شوند.

پورمند خاطرنشان کرد: افزایش سطح عرصه‌های پوشش گیاهی، مراتع و جنگل‌ها به تثبیت خاک کمک می‌کند و از بروز توفان‌های سهمگین و سیلاب‌های غیرقابل پیش‌بینی در منطقه تا حد زیادی می‌کاهد.

وی خاطرنشان کرد: دازها علاوه بر مصرف خوراکی و تولید صنایع دستی از نظر زیست محیطی دارای اثرات مفید و مطلوب هستند، به طوری که کناره‌ها و دیواره‌های رودخانه‌ها را نیز به طور طبیعی و بدون هزینه، حفاظت و تثبیت می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهرستان، با اشاره به اقدامات این اداره در خصوص برخورد با افرادی که به این درختان صدمه وارد می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت داز در اکوسیستم منطقه، این درختچه‌ها توسط اداره‌های ذیربط حفاظت می‌شود و با افرادی که به هر عنوان این درختان را قطع کنند یا بسوزانند، برخورد قانونی می‌شود.

پورمند گفت: طبق قانون جریمه قطع هر اصله نهال مبلغ 400 هزار ریال است که حکم آن برای افراد خاطی از سوی مراجع قانونی و ذیصلاح صادر می‌شود.

انتهای پیام

کد N988523

وبگردی