آفتاب
/گزارش-واشنگتن پست/

"محمود عباس، مردی بدون برنامه، محبوبیت و سرزمین"

"محمود عباس، مردی بدون برنامه، محبوبیت و سرزمین"

"هم اکنون زمان بسیار دشواری برای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، مردی بدون کشور، بدون محبوبیت و بدون برنامه محسوب می‌شود. همزمان با اینکه محبوبیت محمود عباس به شدت کاهش یافته و اسرائیلی‌ها به او طعنه می‌زنند که ضعیف یا فتنه انگیز است، او به شدت تقلا می‌کند تا زمام امور را همچنان به دست داشته و یا به گونه‌ای از این مخمصه رهایی یابد. فلسطینی‌ها به ویژه جوانانشان دیگر از این وضعیت خسته و ناامید شده‌اند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی می‌نویسد: « کرانه باختری با راهپیمایی‌های خشونت‌آمیز، با حملات نوجوانان فلسطینی با استفاده از چاقو و با واکنش سربازان اسرائیلی همراه با تیراندازی‌های مرگبار از جمله به کودکان، به لرزه افتاده است.

در ناآرامی اخیر بیش از 1000 فلسطینی در درگیری با سربازان اسرائیلی زخمی شده‌اند. در پی حملات با چاقو و پرتاب سنگ چهار اسرائیلی کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند.

هفته گذشته محمود عباس 80 ساله از نیویورک به رام‌الله بازگشت؛ جایی که تصمیم سازمان ملل برای به اهتزاز درآمدن پرچم "کشور فلسطین" در این سازمان جهانی را جشن گرفت.

نظر سنجی اخیر "مرکز تحقیقات و سیاست گذاری فلسطین" نشان داد که دو سوم از مردم فلسطین خواستار استعفای عباس هستند. برای هر سیاستمداری این یک آمار تکان دهنده و چشمگیر است. فلسطینی‌ها از سال 2005 میلادی تاکنون انتخابات ریاست برگزار نکرده‌اند در نتیجه مشروعیت عباس تا حدودی به این نظرسنجی‌ها بستگی دارد.

نظرسنجی مشابهی نشان داد که از هر 10 فلسطینی هشت تن معتقدند که فرصتی برای‌ ایجاد یک کشور مستقل در کنار اسرائیل در پنج سال آتی وجود ندارد. تعداد بسیاری از فلسطینی‌ها نیز می‌گویند از مقاومت مسلحانه در برابر اسرائیلی‌ها حمایت می‌کنند.

محمد راعد، یکی از شهروندان فلسطینی می‌گوید: محمود عباس همیشه طرف یهودیان را می‌گیرد.

اسرائیلی‌ها از اینکه سومین قیام یا انتفاضه در حال وقوع است، بسیار نگران هستند.

به گفته فرماندهان ارتش اسرائیل، رهبری تل‌آویو از عباس که متعهد به عدم خشونت و نظارت بر همکاری امنیتی بی‌سابقه میان پلیس فلسطین و نیروهای اسرائیلی شده، حمایت اندکی کرده است.

وزرای اسرائیلی به محمود عباس برچسب‌های "تروریست کت شلوار پوش" و "فتنه‌گر ارشد" زده‌اند. آنها همزمان با اینکه از عباس می‌خواهند تیراندازی‌ها و حملات با چاقو به اسرائیلی‌ها را متوقف و یا دست کم به صورت علنی محکوم کند، او را به عنوان فردی ضعیف به سخره می‌گیرند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه گزارش داد، دو فلسطینی پس از آنکه دست کم چهار اسرائیلی را در حملات مجزا در نزدیکی بیت‌المقدس با چاقو مضروب کردند، به ضرب گلوله پلیس کشته شدند.

این خبرگزاری همچنین اعلام کرد، نیروهای امنیتی اسرائیل دو فلسطینی 12 و 15 ساله را در اعتراضی که در مرز غزه برگزار شده بود به ضرب گلوله از پا درآوردند.

رهبران اسرائیلی محمود عباس را به افزایش تنش‌ها در مسجد‌الاقصی متهم کرده‌اند.

روون ریولین، رییس (جمهور) اسرائیل روز چهارشنبه محمود عباس را احضار کرد چرا که ماه گذشته میلادی گفته بود فلسطینی‌ها اجازه نخواهند داد مسجدشان با "پای کثیف" یهودیانی که خواستار باز بودن این مکان مقدس به روی نمازگزاران یهودی هستند، آلوده شود. عباس محافظان داوطلب مسجدالاقصی را که در را به روی بازدیدکنندگان یهود بسته بودند، تحسین کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: ما هر قطره خون را که به خاطر بیت‌المقدس ریخته شود تقدیس می‌کنیم.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه با محمود عباس و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صحبت و نگرانی‌ها نسبت به موج خشونت‌ها را ابراز کرد. بر اساس اطلاعات وزارت امور خارجه آمریکا، کری در این مذاکرات ضمن اعلام آنکه حمایت از وضعیت کنونی این مکان مقدس بسیار مهم است، حمایت آمریکا از تلاش‌ها برای برقراری آرامش را مطرح کرد.

کنفرانس روسای سازمان‌های مهم و بزرگ یهودیان آمریکا روز پنجشنبه خواستار محاکمه عباس و تشکیلات خودگردان فلسطین شده است.

رهبران این سازمان گفتند: می‌دانیم اگر محمود عباس بخواهد می‌تواند بر فلسطینی‌ها اثر گذاشته و آنها را تحت فشار بگذارد. او در انجام این اقدام ناکام مانده در نتیجه تا زمانی که تصمیمات مشخص و ملموسی اتخاذ نکرده باید کمک‌های مالی به او متوقف شده و منزوی شود.

در روزهای اخیر محمود عباس تلاش کرده تا به تعادلی در این وضعیت دست یابد. او از مقاومت مردمی در برابر اشغالگری‌های اسرائیل حمایت کرده در حالی که تاکید می‌کند تشکیلات خودگردان فلسطین نمی‌خواهد شاهد نظامی شدن درگیری‌ها یعنی مقاومت مسلحانه و حملات از سوی گروه‌های فلسطینی باشد.

عباس نیروی امنیتی دارد که اجازه ندارند در 60 درصد از کرانه باختری و قدس شرقی قوانین و دستورات را اجرا کنند. جنبش حماس که کنترل نوار غزه را به عهده دارد و در کرانه باختری به شدت محبوب است و تنش‌ها را تشدید می‌کند با عباس مخالف بوده و او را محدود کرده است.

آنات برکو، یکی از اعضای پارلمان اسرائیل که در بخش اطلاعات نظامی خدمت می‌کند، روز پنجشنبه گفت: فکر نمی‌کنم محمود عباس و تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار تشدید تنش‌ها باشند. پیش‌تر شاهد فتنه انگیزی‌هایی بودیم اما در حال حاضر عباس در تلاش است تا همه چیز را آرام کند.

اما بسیاری از فلسطینی‌ها رهنمودهای خود را از عباس نمی‌گیرند.

محمود بدران 27 ساله، یک آرایش‌گر می‌گوید: من این حرف را به عنوان کسی که طرفدار محمود عباس است می‌زنم؛ هیچ کس به او توجه نمی‌کند.

خلیل شکاکی، یکی از ناظران انتخاباتی فلسطینی نیز می‌گوید: عباس در موقعیت دشواری قرار دارد. مردم از دست او عصبانی هستند چرا که از وضع کنونی شاکی‌اند و وضعیت تغیری نکرده است.»

انتهای پیام

کد N988486

وبگردی