آفتاب

رهبر اپوزیسیون پرتغال از احتمال تشکیل ائتلاف با چپ‌گراها خبر داد

رهبر اپوزیسیون پرتغال از احتمال تشکیل ائتلاف با چپ‌گراها خبر داد

پس از آن که در انتخابات چهارم اکتبر پرتغال حزب حاکم این کشور نتوانست به پیروزی قاطع دست پیدا کند، رهبر سوسیالیستهای این کشور که حزب اپوزیسیون اصلی است از احتمال تشکیل یک "دولت جایگزین" با دو حزب چپگرای دیگر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در انتخابات چهارم اکتبر پرتغال سوسیالیستهای این کشور پس از ائتلاف متعلق به "پدرو پاسوس کوئیلو"، نخست وزیر پرتغال به نام ائتلاف " پرتغال رو به جلو" که توانست 38.9 درصد از آرا را کسب کند، در جایگاه دوم قرار گرفتند. ائتلاف پدرو پاسوس کوئیلو در حالی این نتیجه را کسب کرد که چهار سال است بر اجرای طرح پر زحمت ریاضت اقتصادی در این کشور نظارت می کند هر چند که در این انتخابات اکثریت مطلق پارلمانی خود را از دست داد.

آنتونیو کاستا، رهبر سوسیالیستهای پرتغال روز دوشنبه پس از آن که ایده تشکیل یک ائتلاف بزرگ با راست میانه رو را رد کرد، گفت که توانسته در مذاکراتش با چپ‌گراها که با حزب مخالف ریاضت سیریزا در یونان ارتباط دارد نقاط اشتراکی را پیدا کند.

کاستا به خبرنگاران گفت: این مذاکرات که در عین حال ما آن را حزب کمونیست نیز انجام دادیم به ما اجازه داد که ارزیابی کنیم آیا شرایط برای تشکیل دولت جایگزین در پرتغال مهیا است یا خیر.

وی ادامه داد: ما اندازه کافی با بلوک چپ اشتراک نظر داشتیم که این مساله بتواند اساس یک توافق قدرتمند و پایدار میان ما قرار بگیرد.

همچنین کاستا با آنیبال کاواکو سیلوا، رئیس جمهور پرتغال نیز در روز دوشنبه دیدار کرد. وی اظهار کرد: سوسیالیستها خواهان دولتی هستند که بتواند از خدمات عمومی دفاع کند، صفحه ریاضت اقتصادی را ورق بزند و به وظایف بین المللی پرتغال احترام بگذارد.

انتهای پیام

کد N988296

وبگردی