آفتاب

عفو بین‌الملل کردهای سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد

عفو بین‌الملل کردهای سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد

عفو بین‌الملل امروز (سه شنبه) اعلام کرد: موج آواره کردن‌های اجباری و تخریب منازل که توسط کردهای سوریه در شمال و شمال شرق این کشور انجام می‌شود، برابر با جنایات جنگی است.

عفو بین‌الملل امروز (سه شنبه) اعلام کرد: موج آواره کردن‌های اجباری و تخریب منازل که توسط کردهای سوریه در شمال و شمال شرق این کشور انجام می‌شود، برابر با جنایات جنگی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عفو بین‌الملل گفت: یک هیات حقیقت یاب که به 14 شهر و روستا در شمال و شمال شرق سوریه فرستاده شده بود افشا کرد، موج آواره کردن‌های اجباری و تخریب منازل که توسط کردهای سوریه صورت می‌گیرد برابر با جنایات جنگی است.

لاما فقیه، مشاور ارشد عفو بین‌الملل در مساله بحران گفت: کردهای سوریه با تخریب عمدی منازل مسکونی، سوزاندن کل روستاها و بیرون کردن ساکنین بدون هیچ گونه دلایل نظامی توجیه ناپذیری در حقیقت از اختیارات خود سوء استفاده کرده و قوانین بین‌المللی بشردوستانه را زیر پا گذاشته‌اند.

پس از آنکه نیروهای دولتی دمشق در سال 2012 میلادی از مناطق کردنشین خارج شدند کردهای سوریه تلاش کردند تا این مناطق خالی را پر کنند. نیروهای امنیتی آنها از جمله یگان‌های حفاظت مردمی کردها و پلیس "آسایش" در این مناطق با تروریست‌های داعش مبارزه کردند. اما ساکنین استان رقه در شمال و حسکه در شمال شرق سوریه به عفو بین‌الملل گفتند که کردهای سوریه از بهانه مبارزه با داعش برای انجام تخریب‌های گسترده استفاده کردند.

عفو بین‌الملل گفت: در نتیجه بررسی این تخریب‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که این ویرانی‌ها در نتیجه مبارزه صورت نگرفته بلکه بخشی از یک کمپین عمدی و سازمان یافته تنبیه جمعی غیرنظامیان در روستاهایی بوده که پیشتر به تصرف تروریست‌های داعش درآمده یا گمان می‌رود که اقلیتی از این ساکنین از داعش حمایت می‌کنند.

یکی از ساکنین روستای حسینیه در شمال شرق سوریه گفت: کردهای سوریه ما را از خانه‌هایمان بیرون کشیده و شروع به سوزاندن این خانه‌ها کردند. آنها بولدوزر آورده و خانه‌ها را یکی از پس دیگری تخریب کرده و کل روستا را ویران کردند.

عفو بین‌الملل گفت: تصاویر ماهواره‌ای از روستای حسینیه نشان داد که 94 درصد از این روستا بین ژوئن سال 2014 تا ژوئن 2015 میلادی تخریب شده است.

در روستاهای استان رقه، پایگاه داعش برخی ساکنین به عفو بین‌الملل گفتند: یگان‌های حفاظت مردمی کردها آنها را به حمایت از داعش متهم کرده و تهدید کردند اگر خانه‌هایشان را ترک نکنند به آنها تیراندازی خواهند کرد.

برخی دیگر گفتند: یگان‌های حفاظت مردمی کردها تهدید کرده‌اند که اگر ساکنان خانه‌هایشان را تخلیه نکنند از ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا خواستار حملات هوایی می‌شوند.

یکی از این ساکنین گفت: کردهای سوریه به ما گفتند که باید خانه‌هایمان را تخلیه کنیم و یا آنها با ائتلاف ضد داعش تماس گرفته و می‌گویند که در این مناطق تروریست‌های داعش حضور دارند و آنها با هواپیما خانه و خانواده ما را بمباران خواهند کرد.

این در حالی است که کردهای سوریه مرتبا این اتهامات را صرفا یک رویداد توصیف کرده و می‌گویند تخلیه کوتاه مدت با هدف حفظ امنیت غیرنظامیان در نزدیکی مناطق درگیر صورت می‌گیرد اما عفو بین‌الملل گفت، بسیاری از مناطقی که به اجبار تخلیه شده‌اند در نزدیکی مناطق درگیر واقع نشده‌اند.

لاما فقیه گفت: کردهای سوریه باید فورا تخریب غیرقانونی منازل مسکونی را متوقف کرده، به تمامی غیرنظامیانی که خانه‌هایشان به صورت غیرقانونی تخریب شده غرامت پرداخته، بیرون کردن‌های غیرقانونی اجباری را متوقف کرده و به غیرنظامیان اجازه دهند به شهرها و روستاهای خود بازگشته و خانه‌های خود را بازسازی کنند.

انتهای پیام

کد N988103

وبگردی