آفتاب

نخست‌وزیر سابق و دیگر رهبران مالزی خواهان اقدام جدی در رابطه با رسوایی 1MDB شدند

نخست‌وزیر سابق و دیگر رهبران مالزی خواهان اقدام جدی در رابطه با رسوایی 1MDB شدند

نخست‌وزیر سابق و تعدادی از رهبران حزب حاکم مالزی امروز (دوشنبه) خواستار اقدام جدی درخصوص رسوایی بودجه کمپانی دولتی توسعه استراتژیک (1MDB) شده و سرکوب معترضان به این رسوایی را محکوم کردند؛ مساله‌ای که بیانگر تفرقه در ائتلاف حاکم این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی صریحاً خواستار استعفای نجیب رزاق، نخست‌وزیر این کشور درخصوص اتهامات فساد در کمپانی دولتی 1MDB شده است. همچنین ماهاتیر محمد و محی‌الدین یاسین، معاون اخراج شده نخست‌وزیر مالزی نیز در یک وحدت بی‌سابقه خواستار برگزاری کنفرانسی جدید برای ابراز نگرانی‌هایشان شدند.

صدای اعتراضات از داخل حزب حاکم «سازمان ملی مالایی‌های متحد» فوراً پس از ترمیم کابینه‌ای که ژوئیه سال جاری میلادی در مالزی صورت گرفت و در پی آن منتقدان نجیب رزاق از جمله محی‌الدین یاسین برکنار شدند، سرکوب شد.

خیرالدین حسن، یکی از اعضای ارشد سابق حزب حاکم و ماتیاس چانگ، وکیلش امروز رسماً به تلاش برای خرابکاری عمدی در سیستم‌های مالی و بانکی مالزی متهم شدند.

خیرالدین از مقامات ضابط قانون آمریکا خواسته بود تا درباره رسوایی کمپانی 1MDB تحقیق کنند. ماهاتیر و دیگر رهبران حزب حاکم «سازمان ملی مالایی‌های متحد» خواستار آزادی این دو تن شده‌اند.

ماهاتیر محمد به خبرنگاران گفت: ما شاهد ترس و وحشت در بین مردم هستیم. دولت در حال حاضر قانون را براساس نیازهای خود تعریف می‌کند. ما اینجا هستیم تا نشان دهیم که مخالف سوءاستفاده از قانون در کشورمان هستیم.

در این کنفرانس خبری شفیع اپدال، معاون رئیس‌جمهور مالزی نیز به عنوان یکی از وزرای اخراج شده به همراه دو تن از بزرگان حزب نیز حضور داشتند.

نجیب رزاق که ریاست کمپانی 1MDB را به عهده دارد به خاطر اتهامات اختلاس و سوءمدیریت بودجه دولتی در مرکز انتقادات سیاسی قرار گرفته است.

محی‌الدین یاسین گفت: حزب حاکم «سازمان ملی مالایی‌های متحد» یک فرهنگ مشخص دارد. شما می‌خواهید احساساتتان را سرکوب کنید. من از شما می‌خواهم بیشتر درباره مسائل اساسی اظهارنظر کنید و از انجام کاری که تشخیص می‌دهید درست است، نترسید.

در حال حاضر نگرانی‌ها و مشکلات بسیاری در عرصه سیاسی مالزی وجود دارد و حل این وضعیت بستگی به این دارد که نخست‌وزیر بهترین مسیر را برای ملت انتخاب کند.

انتهای پیام

کد N987846

وبگردی