آفتاب

شبه‌نظامیان طالبان در آستانه تصرف دومین مرکز استان در افغانستان

شبه‌نظامیان طالبان در آستانه تصرف دومین مرکز استان در افغانستان

در حالی که شبه‌نظامیان طالبان چندی پیش برای مدت کوتاهی شهر قندوز را تصرف کردند، اکنون در آستانه تصرف شهر غزنی به عنوان دومین مرکز استان در این کشور قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، امروز (دوشنبه) درگیری‌ها در اطراف شهر غزنی واقع در 130 کیلومتری جنوب غرب شهر کابل تشدید شده است.

این درگیری‌ها حاکی از وخامت وضعیت امنیتی در سراسر افغانستان هستند و همزمان نیروهای پلیس و ارتش ملی این کشور به دنبال خروج بخش زیادی از نیروهای خارجی از افغانستان برای مقابله با چالش‌های امنیتی به سختی تلاش می‌کنند.

خشونت‌های امروز در پی درگیری‌های پراکنده چند روز گذشته در نزدیکی شهر غزنی، مرکز استانی به همین نام، که باعث بسته شدن مدارس، فروشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در این شهر شدند، رخ دادند. بسیاری از ساکنان این شهر تلاش کردند تا به کابل یا مناطق مجاور فرار کنند. مقام‌های دولتی افغانستان می گویند همچنان در جنگ با طالبان دست بالا را دارند.

محمد علی احمدی، جانشین فرماندار غزنی به رویترز گفت: صدها تن از شبه‌نظامیان طالبان از دو مسیر حمله به غزنی را اجرا کردند و درگیری‌ها در فاصله هفت کیلومتری این مرکز استان ادامه دارد.

وی گفت: طالبان برنامه‌ریزی کرده تا به پایتخت حمله کرده و آن را تصرف کند اما ما در حالت آماده‌باش قرار داشته و حملاتشان را دفع کردیم.

این درحالی است که گروه شبه‌نظامی طالبان اعلام کرده که اتوبان میان کابل و شهر قندهار را مسدود کرده است. گروه طالبان به خودروها هشدار داده است از عبور و مرور در این مسیر کلیدی که پایتخت افغانستان را به جنوب این کشور متصل می‌کند خودداری کنند. اوایل امروز نیز یک کارمند محلی سازمان ملل در افغانستان با شلیک گلوله دو فرد مسلح موتورسوار در شهر قندهار کشته شد.

روز یکشنبه نیز یک بمب‌گذار انتحاری، کاروان نظامیان خارجی در شهر کابل را هدف قرار داد و سه غیرنظامی را زخمی کرد.

انتهای پیام

کد N987815

وبگردی