آفتاب
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان:

روبرو شدن مداح و مبلغ درست نیست

روبرو شدن مداح و مبلغ درست نیست

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان گفت: مردم، مبلغ و مداح را نماینده مذهب و دین می‌دانند. روبرو شدن مداح و مبلغ درست نیست و سعی کنید در منبر انتقادی به مداح نکنید، البته مداحان هم باید رعایت کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان گفت: مردم، مبلغ و مداح را نماینده مذهب و دین می‌دانند. روبرو شدن مداح و مبلغ درست نیست و سعی کنید در منبر انتقادی به مداح نکنید، البته مداحان هم باید رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قطبی در سومین همایش چهره ماندگار تبلیغی استان اصفهان "آیت‌الله شیخ یدالله رحیمیان دستجردی" و مجمع بزرگ مبلغان ماه محرم، اظهار کرد: منبر، رسانه بلند شیعه است و در منظومه تبلیغات دینی دامنه رسانه‌ها و ابزارها برای رساندن محتوا، دامنه وسیعی است اما در میان همه رسانه‌ها و ابزارها منبر همچنان از بهترین و برترین رسانه‌های شیعه است.

وی افزود: در طول تاریخ نمونه‌هایی داریم که اهمیت منبر را نشان می‌دهد. به‌عنوان نمونه سخنرانی‌هایی که در زمان شاه در مسجد گوهرشاد می‌شد. در اصفهان نیز سخنران‌های مختلفی در منبرهایشان سعی کردند این شهر را به سمت تشیع پیش ببرند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: هرگز منبر را رها نکنید. گاهی اوقات دیده‌ شده به‌جای منبر از صندلی استفاده‌ شده است، اما هیچ‌چیزی جای منبر را نمی‌گیرد. به‌عنوان نمونه در مناسبت‌های مذهبی همچون محرم و صفر و ماه رمضان فرصت‌های بسیار خوبی در اختیار ما قرار می‌گیرد و زمینه بسیار فراهم و مناسب است.

قطبی گفت: برخی در شرایط پیرامونی تلاش می‌کنند منبر را به حاشیه ببرند. به‌عنوان نمونه مداحی سر جای خود ارزش دارد به‌خصوص آنان که خالصانه برای امام حسین عزاداری می‌کنند اما اینکه عزاداری را صرفاً به سمت مداحی ببریم یا زمینه را به سمتی ببریم که منبر به حاشیه برود، آسیب است، در واقع نه مداحی جای منبر را می‌گیرد نه منبر جای مداحی را.

وی ادامه داد: هرچه محتوای منبر عالمانه‌تر، دقیق‌تر و دل‌نشین‌تر بیان شود، مردم خود به‌ خود به سمت ما حرکت می‌کنند. در فضا و جو عمومی مردم، مبلغ و مداح را نماینده مذهب و دین می‌دانند. روبرو شدن مداح و مبلغ به نفع نیست و سعی کنید در منبر انتقادی به مداح نکنید، البته مداحان هم رعایت کنند.

وی با بیان این‌که «یکی از آسیب‌های منبر غفلت از بیان احکام است» اظهار کرد: تمدن اسلامی بر پایه فقه و شریعت پایه‌ریزی شده است و توسعه تمدن اسلامی لاجرم وابسته به فقه، شریعت و اخلاق خواهد بود. فقه زیربنا و استوانه اصلی تمدن اسلامی است و جایگاه و ارزش منبر را زیاد می‌کند. اگر این جایگاه تنزل پیدا کند، ظلم به ما است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان گفت: تا قبل از 40-50 سال پیش و در طول تاریخ اسلام همه مواردی را که مردم از اسلام دریافت می‌کردند، فقط از طریق منبر و رسانه‌های شفاهی بود. به همین دلیل سازمان تبلیغات اسلامی مرکز ملی پاسخگویی به مسائل شرعی را تأسیس کرد که تمام‌وقت به‌ صورت رایگان در سراسر کشور به سؤالات شرعی مردم پاسخ می‌دهد.

قطبی افزود: باید آرام آرام فضای عمومی عزاداری عمیق‌تر شود و به سمت فعالیت‌هایی که رجحان بیشتری دارند برویم، به‌خصوص معرفت‌شناسی و شناخت اهل‌بیت و بر زبان ما معارفی جاری شود که نیاز مخاطب و تأثیرگذار است.

انتهای پیام

کد N987763

وبگردی