آفتاب

برخورد با 10 کارخانه متخلف مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی در قزوین

برخورد با 10 کارخانه متخلف مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی در قزوین

رئیس اداره‌ی نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: بازدید از کارخانه‌های موادغذایی، بهداشتی و آرایشی به‌صورت روتین صورت می‌گیرد به طوری‌که ماهانه بیش از 2000 بازدید انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی قزوین، «هدایت آزادروش» در نشست مطبوعاتی که امروز در معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: تعدادکل واحدهای تولیدی که در زمینه مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی در استان فعالیت می‌کنند 425 مورد است که 296 کارخانه در بخش مواد غذایی، 122 کارخانه در بخش ظروف و بسته‌بندی و 7 کارخانه در بخش آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کنند همچنین 550 مرکز عرضه مواد آرایشی و بهداشتی در قزوین وجود دارد.

وی افزود: در بخش مواد غذایی 17 کارخانه در بخش لبنیات، 12 کارخانه در بخش آب آشامیدنی، 4 کارخانه در بخش آب معدنی،5 کارخانه در بخش فرآورده‌های گوشتی و 5 کارخانه در بخش آرد فعالیت دارند هم‌چنین 45 کارخانه دارای شناسه نظارت و 7 کارگاه مشاغل خانگی وجود دارد.

رئیس اداره‌ی نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: تخلفات کارخانه‌های مواد غذایی در کمیسیون ماده 11 بررسی می‌شود و تاکنون از ابتدای سال 94 حدود 10 پرونده در خصوص کارخانه‌های متخلف ایجاد و بررسی شده است.

وی یادآور شد: در کارخانه‌های مذکور 3 کارخانه آرایشی بوده است هم‌چنین 13 مرکز قاچاق مواد آرایشی شناسایی و برخورد شده است.

«زهره رحمانی» کارشناس اداره‌ی نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نیز در این مراسم تصریح کرد: یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر افراد در دنیای امروز با توجه به تغییر سبک زندگی بیماری‌های غیر واگیردار مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان است که تغذیه صحیح در پیشگیری و درمان آن نقش دارد.

وی تصریح کرد: امروزه درج نشانگرهای رنگی بر روی چسب‌های مواد غذایی به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا با توجه به شرایط جسمی و نیازهای شخصی خود، انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشد هدف اصلی از درج نشانگر رنگی اصلاح الگوی مصرف و ارتقای سطح سلامت جامعه است.

کارشناس اداره‌ی نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو خاطرنشان کرد: نشانگر رنگی اطلاعاتی از قبیل تعیین میزان سهم فرآورده‌ موادغذایی، گزارش میزان شاخص‌های انرژی، قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس، تعیین رنگ برای نشان دادن مقادیر هر یک از شاخص‌ها را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد.

رحمانی یادآور شد: رنگ قرمز بیان‌گر میزان زیاد، رنگ زرد بیان‌گر میزان متوسط، رنگ سبز بیان‌گر میزان اندک این شاخص‌ها در محصول غذایی است که توصیه می‌شود از شاخص‌هایی استفاده شود که دارای رنگ سبز یا نارنجی هستند از موادی که شاخص‌های قرمز که منجر به ابتلا به بیماری می‌شود خودداری کنند.

انتهای پیام

کد N987729

وبگردی