آفتاب

آبلیموی خوزستان سالم است؟

آبلیموی خوزستان سالم است؟

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اکنون تولید آبلیمو توسط وزارت بهداشت در دست بررسی است و این اقدام نیز در استان خوزستان به تازگی شروع شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، دکتر حسین برزگر در نشست خبری روز غذا که امروز (20 مهرماه) برگزار شد، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت تا پایان آبان نتیجه این بررسی‌ها را اعلام خواهد کرد. یکی از اقدامات که در این بررسی‌ها در حال انجام است، ارزیابی میزان ورود لیمو به کارخانه تولید آبلیمو است.

وی بیان کرد: در سال گذشته 31 هزار و 935 آزمون در نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های مواد غذایی در خوزستان انجام شد و در 5 ماهه نخست امسال نیز 10 هزار مورد تاکنون آزمون انجام شده است. برای تولید مواد غذایی 286 کارخانه در کل استان وجود دارد. در سال یک بازدید کلی و همچنین طبق دسته‌بندی‌های انجام شده و هر ماه یک بازدید از این کارخانه‌ها صورت می‌گیرد.

برزگر ادامه داد: واردات کالا از بنادر استان از جمله بندر آبادان، ماهشهر و خرمشهر انجام می‌شود و در یک سال گذشته 2 میلیون و 140 هزار مورد کالا ترخیص و از این مرزها در کل کشور توزیع شد. علاوه بر نظارت بر تولید و واردات، پایش محصولات در سطح عرضه (PMS) و پایش محصولات کشاورزی در استان انجام می‌شود. خوشبختانه در پایش محصولات کشاورزی همچون سیب‌زمینی، گوجه، خیار، پیاز و همچنین برنج وارداتی در خوزستان مشکلی مشاهده نشد. پایش محصولات استان در سطح عرضه نیز در حال انجام است.

برزگر اظهار کرد: در موضوع نظارت بر تولید غذا متولیان زیادی در کشور داریم ولی متولی سلامت غذا، وزارت بهداشت است. در مورد اخیر، در خصوص یک برند آب معدنی اخباری منتشر شد و وزارت بهداشت تولید آنرا متوقف کرد چرا که تولید آب معدنی در حیطه کار این شرکت نبوده است، هر چند بررسی آلودگی میکروبی جزو شاخص‌های دستگاهی که آب معدنی دماوند را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد، نبوده است.

وی افزود: در مسائل غذایی و اقدامات پیشگیرانه، رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی به موقع به مردم، از بروز بسیاری از پیامدها جلوگیری کنند. از جمله اقداماتی که باید به اطلاع مردم برسد، وجود نشانگرهای رنگی بر روی مواد غذایی است. وزارت بهداشت تا پایان سال 94 نصب این نشانگرها را بر مواد غذایی به طور کامل اجرایی خواهد کرد. از این نشانگرها برای نظارت بر مواد غذایی و بهره‌مندی مردم از ماده غذایی سالم استفاده می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: در سال 93 تعداد 8064 مورد نمونه‌برداری از مواد غذایی در استان خوزستان انجام شد که 2908 مورد منطبق بر استانداردها نبوده است. در پنج ماهه امسال نیز تعداد 2638 مورد نمونه‌برداری انجام شد که 1642 مورد منطبق بر استانداردها بوده است. 60 درصد این نمونه‌برداری‌ها توسط معاونت بهداشت دانشگاه در سطح استان خوزستان انجام شده است.

انتهای پیام

کد N987698

وبگردی