آفتاب

تلاش‌های آلمان و کره جنوبی برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی

تلاش‌های آلمان و کره جنوبی برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی

پارک گئون‌ های، رییس‌جمهور کره جنوبی امروز دوشنبه اعلام کرد که با رییس‌جمهور آلمان به توافق رسیده‌اند تا برای اطمینان یافتن از این که کره شمالی برنامه سلاح هسته‌ای خود را کنار بگذارد و به جامعه بازگردد، تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، پارک گئون های در کنفرانس خبری مشترک پس از نشست با یوآخیم گائوک، رییس‌جمهور آلمان گفت که دو طرف بر ضرورت و اهمیت خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی تاکید کردند.

او هم‌چنین با بیان این که تجربه آلمان در وحدت بین آلمان شرقی و غربی می‌تواند درس ارزشمندی برای کره جنوبی باشد، گفت: کره جنوبی همکاری‌ها را با آلمان درباره‌ی وحدت بالقوه کره شمالی و جنوبی افزایش می‌دهد.

رییس‌جمهور کره جنوبی باور دارد که وحدت صلح‌آمیز راه‌حلی اساسی برای حل بن‌بست برنامه سلاح هسته‌ای کره شمالی به شمار می‌رود. وی وحدت را نعمتی برای کره جنوبی و موهبتی برای کشورهای همسایه خواند.

کره شمالی طبق توافق هسه‌ای 2005 با کره جنوبی، ایالات متحده، چین، روسیه و ژاپن متعهد شد تا در ازای سازش دیپلماتیک و کمک‌های اقتصادی برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

کره شمالی بعدها از تعهداتش عدول کرد و به انجام آزمایش هسته‌ای در سال‌های 2006 و 2009 و 2013 پرداخت که محکومیت بین‌المللی و تحریم‌های سازمان ملل را به همراه داشت.

کره شمالی بارها اعلام کرده است که زرادخانه‌های هسته‌اش و نیز اقتصادش را با هم توسعه خواهد داد و این کشور برنامه‌های هسته‌ای‌اش را به عنوان بازدارنده قوی در برابر سیاست‌های خصمانه واشنگتن می‌داند.

هم‌چنین کره شمالی هرگونه اتهام نقض حقوق بشر را رد می‌کند و آن را به عنوان تلاش‌های ایالات متحده برای سرنگونی حکومتش ترسیم می‌کند. این کشور مدعی است که دارای وضعیت حقوق بشری بسیار خوبی است.

انتهای پیام

کد N987638

وبگردی