آفتاب
براساس اسناد افشا شده،

پینوشه دستور ترور دیپلمات شیلی را در آمریکا داده بود

پینوشه دستور ترور دیپلمات شیلی را در آمریکا داده بود

افشای اسناد اطلاعاتی جدید در آمریکا نشان می‌دهد، ژنرال آگوستو پینوشه مستقیما دستور ترور یک دیپلمات شیلی را در واشنگتن در سال 1976 صادر کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، "اورلاندو لتلیر" وزیر دفاع و خارجه سابق به همراه "رونی موفیتی" آمریکایی در جریان یک بمبگذاری خودرو کشته شدند. لتیر در دوران ریاست جمهوری سالوادور آلنده مارکسیست جزو مقام‌های ارشد بود. دولت آلنده سال 1973 در کودتای تحت رهبری پینوشه سقوط کرد.

ژنرال پینوشه از نظامیان شیلی بود که در کودتای ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۷۳ دولت سالوادور آلنده را سرنگون کرد و به مدت ۱۷ سال ریاست جمهوری شیلی را تا سال ۱۹۹۰ به عهده داشت.

پینوشه در سال ۱۹۹۰ قبل از ترک مقام خود تدابیر حقوقی وضع کرد که به موجب آن از مصونیت برخوردار شود تا جرایم او قابل تعقیب نباشد. تا چندی پیش که دادگاه عالی شیلی مصونیت حقوقی او را لغو کرد و او می‌توانست به خاطر قانون شکنی محاکمه شود. به دنبال کودتای او در سال ۱۹۷۳ علیه دولت چپ سالوادور آلنده، هزاران نفر در شیلی به زندان افتادند. از زمان برکناری ژنرال پینوشه هزاران نفر از کمونیست‌ها خواهان دستگیری و محاکمه او بوده‌اند.

پس از فوت او احساس یاس در میان چپی‌ها به علت دادگاهی نشدن آگوستو پینوشه به علت اتهامات نقض حقوق بشر در دوران زمامداریش وجود دارد. در نوامبر ۲۰۰۶ پینوشه مسؤولیت آن چه که در دوران او انجام شده را پذیرفت گرچه هرگز به دلیل این کار محاکمه نشد. بسیاری از هواداران وفادارش نیز پس از آنکه در سال ۲۰۰۴ معلوم شد او درگیر یک اختلاس ۲۷ میلیون دلاری بوده، او را رها کردند.

اورلاندو لتلیر شکنجه و زندانی شد و سپس به آمریکا گریخت. پسر وی سناتور خوآن پابلو لتلیر پنج‌شنبه گذشته در جمع خبرنگاران گفت: امیدواریم که مطالعه این اسناد نقش پینوشه در این کشتار و سیستم قضایی که هرگز برای جرایم خود محاکمه نشد، روشن‌ کند.

لتلیر گفت که کپی اسناد مذکور را به دستور میشله باچلت، رئیس‌جمهوری کنونی شیلی دریافت کرده است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در اختیار باچلت قرار داده است. کری برای شرکت در کنفرانسی امروز دوشنبه در شیلی است.

این اسناد شامل خلاصه‌ای از اظهارات خبرچین‌ها در سال‌های پیش از 1978 است که از سوی آرشیو امنیت ملی آمریکا منتشر شد که سازمان غیردولتی مستقر در واشنگتن است. در یکی از این اسناد مانوئل کونترراس، رئیس سابق آژانس اطلاعات شیلی تاکید کرده است، وی ترور لتلیر را به "دستور مستقیم پینوشه" مجاز دانسته بود. در سال 2005، کونترراس و یک مقام دیگر در مرگ لتلیر محکوم شدند.

انتهای پیام

کد N987374

وبگردی