آفتاب

نخست‌وزیر جدید نپال انتخاب شد

نخست‌وزیر جدید نپال انتخاب شد

پارلمان نپال رهبر حزب کمونیست این کشور را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از آنکه احزاب سیاسی نپال نتوانستند به یک اجماع دست یابند، امروز (یکشنبه) نخست وزیر جدید این کشور از طریق رای‌گیری در پارلمان انتخاب شد.

سوباش نموانگ، رییس پارلمان نپال امروز اعلام کرد که در رای‌گیری پارلمان به منظور انتخاب نخست وزیر بعدی خادگا پراساد اولی، رهبر حزب کمونیست این کشور توانست 338 رای را از مجموع 597 نماینده پارلمان کسب کند.

اولی توانست در این رای‌گیری سوشیل کویرالا، نخست وزیر قبلی را شکست دهد. اولی و کویرالا رهبران دو حزب سیاسی اصلی نپال هستند. آنها در دولت قبلی این کشور شرکای ائتلافی بودند.

نخست وزیر جدید نپال اکنون باید با چالش تداوم اعتراضات در این کشور بر سر قانون اساسی جدید و همچنین مناقشه با هند روبرو شود.

اواخر شهریور ماه، رام باران یاداو، رئیس جمهور نپال قانون اساسی این کشور را در مقابل نمایندگان مجلس موسسان قانون اساسی در شهر کاتماندو امضا کرد و همزمان با تشویق این نمایندگان، رسما تصویب قانون اساسی جدید را اعلام کرد.

براساس این قانون اساسی که پس از یک دهه درگیری‌های سیاسی و تظاهرات خشونت بار مورد پذیرش قرار گرفت،‌ نپال به یک فدراسیون سکولار هفت استانی که هرکدام دارای سر وزیر و مجلس قانونگذاری است، تقسیم می‌شود.

در ماه‌های گذشته ده‌ها تن در نپال در درگیری‌های رخ داده بر سر اعتراض به قانون اساسی جدید کشته شده‌اند.

انتهای پیام

کد N986729

وبگردی