آفتاب
دبیر علمی هفتمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی تاکید کرد

سیگار و آلودگی هوا از مهم‌ترین علل بیماری‌های ریوی

سیگار و آلودگی هوا از مهم‌ترین علل بیماری‌های ریوی

دبیرعلمی هفتمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل ضمن برشمردن دو بیماری شایع ریوی، برخی از ریسک فاکتورهای آنها را نیز تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حمیدرضا جماعتی در نشست خبری هفتمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل درباره نحوه کار ریه مصنوعی که در بیمارستان مسیح دانشوری از آن استفاده می‌شود، گفت: زمانی که ریه از ترشحات پر می‌شود نیاز به استفاده از تهویه مکانیکی یا ماشین تنفسی است که این دستگاه را اکمو می‌گوییم و این دستگاه خون را در برابر یک غشا قرار داده و تبادل اکسیژن را انجام می‌دهد.

وی افزود: اکمو در همین مواردی که ریه از ترشحات پر شده باشد، می‌تواند میزان مرگ و میر را تا حدودی کاهش دهد. خوشبختانه در ایران در مرکز مسیح دانشوری این دستگاه به طور فعال و برای اولین بار ایجاد شده است و توانستیم برخی بیمارانی را که دچار آنفلوآنزا بودند و آنفلوآنزا باعث شده بود که ریه آنها از مواد التهابی و ترشحی پر شود را از مرگ نجات دهیم.

وی در ادامه به بیماری وقفه تنفسی در خواب اشاره کرد و گفت: 20 درصد افراد جامعه مبتلا به وقفه تنفسی در خواب هستند. البته این وقفه منجر به مرگ نمی‌شود، اما عوارضی دارد که این عوارض مشکلات مغزی و قلبی – عروقی ایجاد می‌کند. همچنین فشار خون، سکته مغزی، اختلال حافظه و اختلال تمرکز از دیگر عوارض این بیماری است.

جماعتی با بیان اینکه اگر اختلال خواب حل نشود سایر اختلالات بیمار با درمان دارویی خوب نمی‌شود، گفت: دلیل آن است که دارو روی تنفس تاثیرگذار است.

وی خر و پف شبانه، خواب آلودگی صبحگاهی و چرت زدن را برخی از نشانه‌های اختلال خواب عنوان کرد و گفت: بر اساس مطالعاتی که در امریکا انجام شده 20 درصد علت تصادفات ناشی از اختلال خوابی بوده که تشخیص داده نشده است. در این جهت برنامه‌های غربالگری وجود دارد؛ به این صورت که کسانی که می‌خواهند گواهینامه پایه یک بگیرند قبل از آن یک آزمایش اولیه درباره اختلال خواب می‌دهند.

جماعتی در ادامه به بیماری‌های شایع و مزمن ریوی اشاره و اظهار کرد: بیماری‌های مزمن انسدادی ریه و آسم از شایع‌ترین بیماری‌های ریوی هستند. بیماری‌های مزمن انسدادی ریه آنقدر شایع است که پیش بینی می‌شود در چند سال آینده رتبه سوم مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص دهد و مهم‌ترین ریسک فاکتور این بیماری سیگار، آلودگی هوا و عوامل محیطی و ژنتیکی است.

وی درباره میزان بروز و شیوع این بیماری‌ها در ایران گفت: از آنجایی که در ایران ثبت فعال بیماری‌ها را نداریم، نمی‌توانیم میزان بروز و شیوع آنها در کشور را معین کنیم، اما در دنیا بین 20 تا 25 درصد افراد جمعیت‌های بزرگ که مصرف سیگار آنها ارزیابی شده به بیماری‌های مزمن انسدادی ریه مبتلا می‌شوند و 20 درصد افراد نیز به بیماری آسم مبتلا می‌شوند.

جماعتی افزود: ما پروژه‌هایی داریم که در یک تا دو سال آینده بتوانیم آماری در مورد میزان بروز و شیوع بیماری‌های ریوی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آلاینده‌های هوا ارتباط مستقیمی با بروز بیماری‌های ریوی دارند، گفت: بنابراین روش‌هایی که منجر به کاهش آلاینده‌ها و کاهش و کنترل مصرف دخانیات می‌شوند، می‌توانند تا حدود زیادی از بروز و شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دکتر مرتاض، دبیر اجرایی این کنگره از ارائه 165 مقاله به صورت پوستر و 40 مقاله به صورت شفاهی در این کنگره خبر داد و گفت: مجموعا 240 نفر سخنران از سراسر کشور و همچنین از کشورهای خارجی در این کنگره شرکت خواهند کرد. همچنین کارگاه‌های عملی و تئوری را برگزار کرده و آخرین تکنولوژی‌ها را در آنها آموزش می‌دهیم.

وی برخی محورهای همایش را برشمرد و گفت: سه محور ا صلی بیماری‌های ریوی، شامل بیمار‌ی‌های بینابینی ریه، آلرژی، بیماری ریوی اطفال و غیره، مراقبت‌های ویژه و سل از محورهای این کنگره هستند.

مرتاض ادامه داد: بیماری‌های مرتبط با خواب که از جمله بیماری‌های ریوی محسوب می‌شوند نیز از محورهای ما در این کنگره بوده و یکی از بحث‌های اصلی ما بیماری سل خواهد بود؛ به طوری که در قالب این کنگره بیست و چهارمین کنگره سل نیز با همکاری وزارت بهداشت برگزار می‌شود. بیماری‌های نقص ایمنی نیز یکی از محورهای سخنرانی در کنگره ما خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر ما با بیماری نقص‌های ایمنی در بزرگسالان مواجه هستیم و تا کنون 28 مورد را شناسایی کرده‌ایم که آنها را در کنگره بررسی می‌کنیم. آخرین پانل ما نیز پرداختن به مسائل ریزگردها و آلودگی هوا خواهد بود که با همکاری مرکز "تی تی اس" ترکیه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
کد N986537

وبگردی