آفتاب

4 توصیه «آیت‌الله مکارم‌شیرازی» به عربستان برای برگزاری حج

4 توصیه «آیت‌الله مکارم‌شیرازی» به عربستان برای برگزاری حج

آیت‌الله مکارم‌شیرازی برای حل مشکلات در برگزاری حج به مسئولان عربستان چهار توصیه کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: مردم انصافا در تشییع جانباختگان سنگ تمام گذاشتند و البته در میان بعثه کشورهای اسلامی ایران اسلامی بسیار پرتلاش حاضر شد و نشان دادند که مسئولان ایرانی برای هموطنان خود ارزش قائل هستند و به عقیده من برخی از کشورها که مسئولان خود را اعزام کردند از ایران پیروی کردند.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که «فرد مسلمان چه زنده و چه مرده محترم است» گفت: یکی از فلسفه‌های غسل میت نیز این است که نشان داده شود که اسلام برای زنده و مردم احترام قائل است.

وی با اشاره به پیام و سخنان مقام معظم رهبری و پیگیری دولت گفت: اینکه گفته می‌شود تعمد است را بعید می‌دانیم و بیشتر به دلیل بی کفایتی است. مگر این زمان وقتی است که مسئولان عربستانی در رده‌های بالا کار خود را تعطیل کنند و در کشور خود حضور نداشته باشند.

این مرجع تقلید ادامه داد: اگر عربستان سعودی بر سر عقل بیاید و چهار کار را انجام دهد صحنه تغییر می‌کند. بعد از بازگشت حجاج عصبانیتی در همه مسلمانان نسبت به عربستان سعودی وجود دارد ولی اگر این توصیه‌های عاقلانه را مد نظر قرار دهند شرایط تغییر می‌کند.

وی گفت: آنها باید ابتدا با بازماندگان ابراز همدردی کرده، اجازه دهند هیئت تحقیقی این حادثه را بررسی کرده و مقصران را مجازات کرده، خسارات را پرداخت کرده و در نهایت گروهی تشکیل داده و جلوی تکرار این واقعه را بگیرند و در صورت این اقدام مشکلات آنها برطرف می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تاکید کرد: مهم برخورد صادقانه با مسائل است و این روش بهترین راه حل برای آنهاست و امیدواریم که مسئولان عربستان متوجه شوند که برای آینده چه برنامه ریزی می‌خواهند داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که «می‌توان امتیازات شهدا را برای جانباختگان حادثه منا در نظر گرفت» افزود: جانباختگان این حادثه شهید درجه 2 هستند و امیدواریم که مسئولان امتیازات شهدا را برای ایشان در نظر بگیرند و این اقدام در روحیه بازماندگان آنها تاثیر قابل توجهی دارد.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که «حجاجی که وارد حرم شده ولو اینکه عملی انجام نداده و از دنیا بروند حجشان مقبول است» افزود: امیدواریم که با تدبیر مسئولان آثار سوء برچیده شده و بدون شک این مشکل حل شدنی است.

وی خطاب به وزیر بهداشت ادامه داد: اگر قرار بود جایزه نوبلی به کسانی که در مدیریت واقعه منا بعد از حادثه صورت گرفت تقدیم می‌شد باید یک جایزه به شما تعلق می‌گرفت.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت و نتایج خوبی که این طرح داشته است، ادامه داد: البته باید نظارت‌های خود را تقویت کرده و دولت، مردم، بیمارستان‌ها و پزشکان همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح نهادینه شود.

وی در خصوص بازگرداندن پیکر جانباختگان این حادثه بیان کرد: پیکر حجاجی که امکان حمل ندارد نباید منتقل شود و بهتر است که در همان سرزمین به خاک سپرده شود.

انتهای پیام

کد N986473

وبگردی