آفتاب

مقام‌های آمریکایی: حملات هوایی روسیه علیه برنامه محرمانه "سیا" در سوریه است

مقام‌های آمریکایی: حملات هوایی روسیه علیه برنامه محرمانه "سیا" در سوریه است

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامهای آمریکایی گزارش داده است، آن دسته از تروریستهای سوری که تحت حمایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) قرار داشته و نیروهای دولت سوریه تحت فشار قرار داده بودند اکنون هدف بمبارانهای روسیه قرار دارند و دورنمایی برای نجات آنها از سوی اربابان آمریکایی‌شان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامهای آمریکایی می‌گویند، در یک هفته گذشته روسیه بخشی از کمپین هوایی خود در سوریه را متوجه گروه‌ها و به اصطلاح "شورشیان میانه روی سوری" مورد حمایت آمریکا کرده تا آنها را تضعیف کند و در عین حال دولت اوباما گزینه‌های چندانی برای حمایت از این شورشیانی که به شکل محرمانه تسلیح کرده و آموزش داده، ندارد.

مایک پومپئو، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که عضو کمیته اطلاعات این مجلس است در اظهار نظری محتاطانه ضمن تلاش برای آن که رسما این برنامه محرمانه را تایید نکند، گفت: روس‌ها اهدافشان را می‌شناسند و از ظرفیتی پیچیده برای آن که وضعیت میدان جنگ را درک کنند، برخوردارند.

وی افزود: آنها محل‌هایی را بمباران می‌کنند که با گروه داعش ارتباطی ندارد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، سیا در سال 2013 یک عملیات محرمانه را برای تسلیح، حمایت و آموزش مخالفان به اصطلاح میانه‌روی بشار اسد را آغاز کرده است.

در طول این مدت سیا بالغ بر 10 هزار تروریست را در سوریه آموزش داده است هر چند که اندازه فعلی این تروریستها مشخص نیست.

این تلاش سازمان سیا جدای از برنامه مجزای ارتش آمریکا برای آموزش یک گروه دیگر از شبه نظامیان با هدف اعلام شده مبارزه با گروه تروریستی داعش بوده است. این برنامه ارتش آمریکا به شکست انجامید و وزارت دفاع این کشور روز جمعه توقف آن را اعلام کرد.

این برنامه سازمان سیا به مشکل برخورد به حدی که برخی از نمایندگان کنگره آمریکا در طول تابستان پیشنهاد کاهش بودجه آن را دادند. برخی از تروریستهای آموزش دیده از سوی سازمان سیا دستگیر شده و برخی دیگر نیز به گروه‌های افراطگرای دیگر مخالف آمریکا پیوستند. برنامه محرمانه سازمان سیا تنها برنامه‌ای بود که طی آن آمریکا برخورد نظامی با بشار اسد داشت اما آمریکا به طور علنی می‌گفت که تمرکز تلاشهایش بر مبارزه با داعش است و از بشار اسد می‌خواست داوطلبانه از قدرت کنار برود.

جوشوا لاندیس، کارشناس سوریه در دانشگاه اوکلاهما گفت: احتمالا 60 تا 80 درصد از سلاح‌هایی که آمریکا به سوریه فرستاده به القاعده و گروه‌های وابسته به آن رسیده‌اند.

با این حال مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که در ماه‌های اخیر گروه‌های مورد حمایت سیا که در کنار گروه‌های تروریستی دیگر می‌جنگیده‌اند پیشرفت‌هایی در سوریه حاصل کرده‌اند.

آنها اظهار کردند، فتوحات اخیر تروریستها از جمله در صحرای الغاب دمشق را در خطر قرار داده بود اما در روزهای اخیر حملات هوایی روسیه گروه‌های حاضر در این منطقه را هدف قرار داده است.

انتهای پیام

کد N986355

وبگردی