آفتاب

سفر وزیر خارجه هند به مالدیو با هدف بهبود روابط دوجانبه

سفر وزیر خارجه هند به مالدیو با هدف بهبود روابط دوجانبه

وزیر امور خارجه هند در بحبوحه نشانه‌های مربوط به احیای روابط با مالدیو که تمایلش نسبت به چین خشم دهلی‌نو را برانگیخته بود، به این کشور سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه مالدیو در بیانیه‌ای اعلام کرد: سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند وارد پایتخت مالدیو شد و امروز (یکشنبه) ریاست کمیسیون مشترک هند- مالدیو را به عهده خواهد داشت.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند اوایل سال جاری میلادی در سفری که به کشورهای همسایه داشت، به مالدیو سفر نکرد. وی دلیل خاصی را برای این کارش مطرح نکرد اما این اقدام به عنوان تلاشی برای اجتناب از مجادله در بحبوحه ناآرامی‌های سیاسی در مالدیو به دنبال بازداشت یکی از روسای جمهور حامی هند و افزایش تمایلات این کشور به سمت چین صورت گرفت.

محمد نشید، رئیس‌جمهور سابق مالدیو محکوم شده که سه سال پیش در حالی که زمام امور کشور را به دست داشته به ارتش دستور داده تا یکی از قضات ارشد را بازداشت کنند. به همین خاطر وی به 13 سال حبس محکوم شده است.

چین در سال‌های اخیر حضورش در اقیانوس هند را افزایش داده؛ اقیانوسی که هند آن را قلمروی نفوذی خودش می‌داند.

شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در سال 2013 میلادی به مالدیو سفر کرده و حمایت یمین عبدالقیوم، رئیس‌جمهوری مالدیو را برای ابتکارعملش درخصوص جاده ابریشم مدرن دریایی به دست آورد.

جاده ابریشم مدرن دریایی به عنوان راهی برای محاصره هند و کنترل دسترسی بندری به اضافه راه‌های دریایی که به خلیج فارس و مراکز اقتصادی در شرق چین مرتبط می‌شوند، تلقی شده است.

در جریان سفر شی جینپینگ مسوولیت پروژه توسعه فرودگاه که پیشتر از هند گرفته شده بود، به چین محول شد.

انتهای پیام

کد N986217

وبگردی