آفتاب

هاری بیماری فراموش شده جمعیت‌های آسیب‎پذیر

هاری بیماری فراموش شده جمعیت‌های آسیب‎پذیر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، هاری را بیماری فراموش‌شده جمعیت‌های آسیب‎پذیر برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، دکتر «محمدرضا ناظر» در همایش بزرگداشت روز جهانی هاری در دانشکده‌ی پیراپزشکی و بهداشت خرم‎آباد گفت: هاری بیماری فراموش شده جمعیت‌های آسیب‌پذیر است.

وی ادامه داد: این بیماری در جاهایی اتفاق می‌افتد که سرم و واکسن ضد هاری در دسترس یا موجود نمی‌باشد.

ناظر ادامه داد: کودکان ۵ تا ۱۴ سال قربانیان اصلی این بیماری بوده که میانگین هزینه‌ی درمان پس از مواجهه در جمعیت‎های فقیر فاجعه‎بار است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص برنامه‌های این مجموعه برای مبارزه با هاری گفت: دانشگاه علوم پزشکی با راه‎اندازی و تجهیز حدود ۲۰ مرکز در استان و برقراری کشیک آنکال هاری خدمات درمان پیشگیری هاری را به‌صورت شبانه‎روزی به افراد حیوان گزیده ارائه می‌کند.

وی هم‌چنین گفت: سال گذشته حدود ۴۹۰۰ فرد حیوان گزیده برای دریافت خدمات به این واحد‌ها مراجعه کردند و ۱۶هزار و ۶۶۰ دوز واکسن ضد هاری، ۹۴۶ هزار واحد سرم ضد هاری و ۳۵۶۰ دوز واکسن کزاز دریافت کرده‌اند.

ناظر در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌چنین پیگیری‎های فعال موارد عدم مراجعه برای دریافت نوبت‎های بعدی واکسن توسط کار‌شناسان بهداشتی انجام شده است.

وی با اشاره به نقش مشارکت و تعامل بین‌بخشی در راه مبارزه با این بیماری گفت: با تعامل و همکاری نهادهای ذی‌ربط با هدف آگاه‌سازی افراد به‌ویژه روستائیان به‌منظور مراقبت در برابر حیوان گزیدگی و پایبندی به آداب و ضوابط لازم نگهداری حیوان‌ها و کاهش سگ‎های ولگرد می‌توان نقش کلیدی و مهم در راه پیشگیری از این بیماری داشته باشد.

دکتر «محمد ساکی» مدیر گروه مبارزه با بیماری‎های معاونت بهداشتی دانشگاه نیز در این همایش به تشریح بیماری هاری پرداخت و گفت: هاری یک بیماری عفونی حاد است که ابتلا به آن در صورت عدم رسیدگی به موقع به مرگ قطعی منجر می‌شود.

وی افزود: بیش از ۹۵ درصد مرگ ناشی از هاری در آسیا و آفریقا رخ می‌دهد.

ساکی تصریح کرد: ۴۰ درصد افراد حیوان گزیده مربوط به حیوانات مشکوک کودکان زیر ۱۵ سال هستند.

وی هم‌چنین گفت: این بیماری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و دیگر جانوران خونگرم پستاندار به طور اتفاقی و اغلب از طریق حیوان گزیدگی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

ساکی در ادامه به افزایش حیوان گزیدگی انسان در کشور اشاره کرد و یادآور شد: این روند حدود 1000 مورد در سال یعنی معادل ۱۷۷ مورد در یکصد هزار نفر است.

وی در خصوص هزینه‌های این بیماری نیز گفت: هزینه‌های تأمین واکسن و سرم این بیماری در کشور بالغ بر ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال در سال است که رقم زیادی محسوب می‌شود.

ساکی در ادامه به شرح وظایف دستگاه‌ها در کنترل هاری پرداخت و افزود: استانداری و فرمانداری‌ها، شهرداران، بخشداران، محیط زیست، مأموران انتظامی و اداره‌کل دامپزشکی، دستگاه‎های مهم و کلیدی هستند که باید در راه مبارزه با بیماری هاری یاریگر مرکز بهداشت بوده و با برگزاری جلسات برون‌بخشی در راه جلوگیری از مرگ‌های ناشی از هاری تلاش کنند.

هم‌چنین در ادامه همایش دکتر «حسنوند» مسئول واحد مبارزه با بیماری‎های مشترک بین انسان و حیوان دامپزشکی لرستان در خصوص نوع ویروس هاری و چگونگی تأثیر آن بر بدن مطالبی را ارائه کرد.

انتهای پیام

کد N986106

وبگردی