آفتاب
/سرمقاله-رای الیوم/

گزینه‌های پیش روی آمریکا بعد از شکست در آموزش شورشیان سوری

گزینه‌های پیش روی آمریکا بعد از شکست در آموزش شورشیان سوری

آمریکا برنامه آموزش مخالفان مسلح "میانه روی" سوری را به دلیل نتایج فاجعه باری که داشته است، متوقف کرد و در حال حاضر برای جبران زحمت‌ها و هزینه‌هایی که در این راستا داشته، سه گزینه پیش رو دارد که هر کدام با خطرات جبران ناپذیری همراه هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه مستقل رای الیوم در سرمقاله خود نوشت: اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی در لندن اعلام کرد که پنتاگون گزینه‌های کارآمدتری را برای آینده در نظر دارد چرا که بر بهبود کارآمدی برنامه‌های آموزش مخالفان و آموزش "رهبران" آن‌ها متمرکز است.

وی اعلام نکرد که با چنین اظهاراتی دنبال گفتن چه مساله‌ای است. او موضوع را در همین حد رها کرد و ما را منتظر سخنان باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گذاشت که احتمالا در این باره سخنرانی کند.

مداخله نظامی روسیه در سوریه و بمباران مواضع و پایگاه‌های مخالفان مسلح شوری چه میانه رو و چه تندرو و فراهم آوردن حمایت هوایی از ارتش سوریه که در حال تلاش برای بازپس گیری شهرهای استراتژیک جسر الشغور و ادلب است تمامی معادلات را بر هم زد و باعث شد تا به برنامه‌های نظامی و سیاسی آمریکا به عنوان برنامه‌هایی کهنه و به درد نخور نگریسته شود.

سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آمریکا پس از مداخله کوبنده روسیه در سوریه چه برنامه‌هایی را برای آینده مخالفان سوری در نظر دارد؟

اینجا سه احتمال را با توجه به اطلاعات به دست آمده مطرح می‌کنیم:

احتمال اول این است که آمریکا درخواست ترکیه را برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در داخل سوریه بپذیرد تا به این ترتیب مناطق امنی به گفته خود برای آوارگان سوری و نقطه آغازی برای حرکت مخالفان مسلح باشد. اما این احتمال با خطر برخورد با جنگنده‌های روسی رو به روست که احتمالا اجازه ممنوعیت پرواز را نخواهد داد و برای ناکام گذاشتن این مساله تلاش خواهند کرد.

احتمال دوم این است که آمریکا مخالفان "میانه رو" و ارتش آزاد سوریه را به سلاح پیشرفته از جمله موشک ضد جنگنده مجهز کند. این احتمال نیز خط قرمز دوم روسیه است چرا که این موشک‌ها احتمالا جنگنده‌های روسی را هدف قرار می‌دهند مثل حادثه‌ای که در افغانستان و زمانی رخ داد که آمریکا مجاهدین را به موشک‌های "استینگر" مجهز کرد.

احتمال سوم این است که آمریکا با گروه‌های تندرو مثل داعش، جبهه النصره و احرار الشام ائتلاف کند و برچسب تروریسم را از این گروه‌ها بردارد و آن‌ها را به شبه نظامیانی تبدیل کند که با روسیه بجنگند مثل همان کاری که در افغانستان کرد. این احتمال نیز حداقل در زمان کنونی و از سوی آمریکا و داعش بعید به نظر می‌رسد.

تمامی این احتمالات یا گزینه‌ها با خطراتی همراه هستند چرا که احتمالا به برخورد نظامی با روسیه و چین می‌انجامد یا به این برخورد سرعت می‌بخشد. ما بر این باور نیستیم که آمریکایی که از مقابله نظامی به عنوان یک اصل اساسی در سیاست خارجه خود خودداری می‌کند برای رویارویی با چنین خطراتی آماده باشد؛ خطراتی که هزینه‌های سنگینی روی دست واشنگتن خواهد گذاشت.

احتمالی که عملی شدن آن منطقی تر به نظر می‌رسد این است که آمریکا از هم‌پیمانان خود در منطقه به ویژه مثلث ترکیه، عربستان و قطر بخواهد تا حمایت نظامی خود از مخالفان سوری به ویژه ارتش آزاد را افزایش دهند و سلاح‌های پیشرفته را در اختیار آن‌ها بگذارند.

یک مسئول عالی رتبه عربستانی در گفت‌وگو با بی بی سی فاش کرد که عربستان تعدادی سلاح پیشرفته از جمله موشک ضد زره به ارتش آزاد خواهد داد و این سلاح‌ها برای داعش یا جبهه النصره که تروریست هستند ارسال نمی‌شود بلکه تنها برای جیش الفتح، ارتش آزاد و جبهه جنوبی ارسال خواهد شد.

این مسئول ارسال موشک‌های ضد هواپیما برای مخالفان را بعید ندانست. ما نمی‌دانیم این مسئول چه کسی بوده اما این را مطمئن هستیم که یک مسئول عالی رتبه بوده است. در حال حاضر این سوال باقی می‌ماند که آیا این مسئول میزان خطرناک بودن اظهارات خود و تبعات آن را می‌داند؟

اگر به نظر آمریکا، عربستان و ترکیه مداخله نظامی روسیه بحران سوریه را پیچیده می‌کند و مانعی در برابر فرصت‌های حل سیاسی بحران است، پس کسانی که این مداخله را بی‌تردید مانع سقوط نظام سوریه تایید می‌کنند، درباره این مساله به بحث و جدل خواهند پرداخت که مجهز کردن مخالفان به چنین موشک‌هایی احتمالا همین نتیجه را خواهد داشت، بحران را پیچیده خواهد کرد و مانع حل سیاسی بحران خواهد شد.

اگر نیروهای مخالفی که دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای جنگ با داعش آموزش داد خیلی زود از هم فرو پاشید تجهیزات خود را به النصره تسلیم کرد و حتی یک گلوله به سمت داعش شلیک نکرد پس چه کسی مانع این خواهد شد که یگان‌هایی از ارتش آزاد یا جیش الفتح یا جبهه جنوبی جدا شده و با موشک‌های خود به داعش بپیوندد و یا به نیروهای دولتی حمله کند؟

بارها گفتیم که سیاست آمریکا و هم‌پیمانان عربش در سوریه با تردید و دستپاچگی همراه است برای همین در طول پنج سال گذشته در رسیدن به اهداف خود از جمله سرنگونی نظام یا از بین بردن داعش شکست خورده است. ما در این مساله اغراق نمی‌کنیم اگر بگوییم که مداخله نظامی روسیه دستپاچگی آمریکا را بیشتر کرده است و ضربه تقریبا کشنده‌ای به آمریکا وارد کرد. ما بر این باور هستیم که این ائتلاف آمریکا با کشورهای عربی نیاز به چند ماه و چه بسا چند سال دارد تا از این ضربه جان سالم به در ببرد و پیامدهای آن را پشت سر بگذارد البته اگر اصلا از ضربه‌ای که خورده است بتواند بیدار شود.

انتهای پیام

کد N985655

وبگردی